Fedt feder fortsat

I VBK 2.0 har vi lagt særlig stor vægt på forholdet mellem protein og kulhydrat samt kulhydrattype, da de fleste danskere med vægtproblemer allerede har skåret pænt ned på fedtet i kosten. Skærer man fedtindholdet ned fra at udgøre måske 40-45 % til 25-35 % af kalorierne, vil man typisk tabe 4-5 kg - lidt afhængig af, hvor overvægtig man er fra begyndelsen. Men når man fjerner en del af fedtet, skal man have noget andet på tallerkenen i stedet. Vælger du blot flere raffinerede kulhydrater, taber du dig måske kun 3 kg, men det er her, proteinerne og de rigtige kulhydrater kommer ind i billedet for at sætte turbo på vægttabet.

Men lad os lige slå fast, at det er meget vigtigt ikke at vælge fede fødevarer, blot fordi de har det rigtige protein-kulhydrat-forhold. Fx vil græsk eller tyrkisk yoghurt typisk have 10 g fedt pr. 100 g, og det er alt for fedt til fx morgenmad. Her er det vigtigt at vælge de magre typer, og det er derfor, vi er så vilde med skyr og hytteost, fordi de produkter har lavt fedt- og kulhydratindhold, men meget højt proteinindhold. Det samme gælder kød- og fiskepålæg.


Den nyeste forskning peger på tre fordele ved at tabe sig på en kost uden for meget fedt:

  1. Du opnår det største vægttab i forhold til en fed kost. 
  2. Du mister mindre muskelmasse med lavere fedtindhold. 
  3. Du er helt spontant mere fysisk aktiv på en kost med lavt fedtindhold og højt proteinindhold, men hvor der stadig er plads til kulhydrater.


Fra: "Verdens Bedste Kur 2.0" af Christian Bitz & Arne Astrup, 2012

Vidste du...
.. at du kan forbrænde lidt mere, når du har spist stærk mad med chili.
Afstemning

Hvad synes du mætter mest til morgenmad?

Havregryn 59 %
Rugbrød 29 %
Kaffe 0 %
Toastbrød 6 %
Yoghurt 6 %
Andet 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.