Langtidseffekterne af VBK

Siden Verdens Bedste Kur udkom i begyndelsen af 2012, har vi fået analyseret flere resultater af langtidseffekterne. Fra Diogenes-studiet, der er den tungeste videnskabelige dokumentation for Verdens Bedste Kur, ved vi nu:

  1. Glæden ved kuren er så stor, at der kun var halvt så mange, der gav op i løbet af 1 år og 2 måneders kur, i forhold til dem, der fik en typisk fedtfattig kost (normalt proteinindhold og højere glykæmisk indeks).
  2. Den lavere vægt, Verdens Bedste Kur gav efter 8 måneder, var yderligere øget efter 14 måneder i forhold til de andre grupper - forskellen var faktisk fordoblet. Verdens Bedste Kur er altså langt bedre til at forebygge, at du tager på igen, end de officielle kostråd, som de fleste overvægtige vil tage på af.
  3. Omfattende analyser af smagspræferencer udført af britiske forskere som led i Diogenes viser, at forsøgsdeltagerne allerbedst kunne lide den mad, vi anbefaler og giver opskrifter til i Verdens Bedste Kur og VBK 2.0. Grunden til, at færre gav op, skyldtes således ikke kun, at det gav større vægttab og den bedste vægtbevarelse, men også at maden simpelthen smagte bedre.
  1. Verdens Bedste Kur resulterede også i en lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes - ud over vægttabet. Deltagerne i Verdens Bedste Kur havde efter godt et år et lavere faste-blodsukker.
  2. Det samme er tilfældet med risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Efter godt et år havde deltagerne på Verdens Bedste Kur et lavere LDL-kolesterol og et højere HDL-kolesterol i blodet, hvilket reducerer risikoen for hjerte-kar-sygdomme markant.


Fra: "Verdens Bedste Kur 2.0" af Christian Bitz & Arne Astrup, 2012

Vidste du...
.. at når du spiser en stor biografmenu med slik, sodavand og popcorn, svarer det til, at du spiser mad til en hel dag!
Afstemning

Hvor meget vand drikker du om dagen?

Intet 0 %
½-1 liter (2-4 glas) 52 %
1-2 liter (4-8 glas) 38 %
Mere end 2 liter 10 %

Du skal logge på for at kunne stemme.