Felternes farver

Felternes farver hjælper dig til at sammensætte dine måltider på en sund og mættende måde.


Blå felter

Blå felter står for protein, som er kroppens byggesten. Det er vigtigt for din krop at få nok protein, og så mætter protein også rigtig godt. Du skal derfor mindst have 6 blå felter dagligt. De bedste kilder til protein er fedtfattigt kød og kødpålæg, indmad, fisk og fiskepålæg, æg, fedtfattig ost og mælk samt andre fedtfattige mejeriprodukter.


Grønne felter

De grønne felter er kulhydrater, som er gode for kroppen, fordi de mætter og gavner dit blodsukker. Mad fra de grønne felter indeholder også tit kostfibre, som er med til at holde dig mæt i lang tid. Der er kostfibre i groft brød som rugbrød, havregryn og i grove grøntsager. Spis derfor groft i stedet for f.eks. hvidt brød og pasta. Det er de grønne felter, der helst skal være flest af i din mad. Derudover finder du især de grønne felter i grønsager, frisk frugt, kartofler, ris, brød, kornprodukter, og pasta.


Røde felter

De røde felter er fedt. Fedt er vigtigt for mange af kroppens funktioner, derfor skal du have fedt hver dag.De røde felter må du derfor gerne få, men ikke for mange. Du skal passe mest på det usunde fedt, der kommer fra dyrene, altså fedt kød og kødpålæg, fede mælkeprodukter, ost og smør. Men heldigvis findes alle disse madvarer altid i en udgave som indeholder mindre fedt - det vises på pakken.I f.eks. avocado, nødder, olier og fed fisk er der masser af det sunde fedt.

Gule felter

Gule felter er sukker, som er en mindre god type kulhydrat. Sukker mætter nemlig ikke så godt, men giver os masser af kalorier, som snupper pladsen fra andre sunde fødevarer.Du skal helst ikke have for mange gule felter, og nogle dage slet ingen. Du bruger de gule felter, når du spiser slik, sukker, kage og når du drikker sodavand, saft, juice mm.


Lilla felter

De lilla felter er alkohol, og dem skal du heller ikke have for mange af. Alkohol i sig selv giver nemlig en del felter, og så sænker det også forbrændingen af din mad. Du bruger de lilla felter, når du drikker øl, vin, spiritus mm.


Kilde: "Spis for livet" af Arne Astrup, Ulla Pedersen, Søren Toubro og Annette Vedelspang, 2002

Vidste du...
.. at du skal svømme uafbrudt i 32 minutter for at forbrænde to glas vin.
Afstemning

Hvad bruger du din fritid på?

At holde styr på familien 7 %
Dyrke motion 13 %
Læse bøger 13 %
Passe hus og have 33 %
At ses med nogen jeg holder af 33 %

Du skal logge på for at kunne stemme.