Spar på saltet

De fleste danskere spiser 3,5 kg salt om året, hvilket er næsten 10 g om dagen. Selv om vi er lidt tvivlende over for, om det nytter at skære markant ned på saltindtaget, så er der ingen tvivl om, at vi får for meget. For meget salt øger blodtrykket hos nogle, og sparer man på saltet, falder blodtrykket. Men det er nok mere naturligt at sænke blodtrykket ved at få mere kalium og magnesium fra frugt og grønt samt kalcium fra mejeriprodukter. Hjerteforeningen anbefaler dog, at vi ikke indtager mere end den halve mængde salt.

Hvordan gør vi så det? Det er oplagt med færre vrid med saltkværnen. Men det er ikke nok. For 70 % af det salt, vi spiser, er skjult i industrielt forarbejdede produkter. Og de største syndere er varer som kødpålæg, færdigretter, brød, morgenmadsprodukter og mejeriprodukter. Der er derfor god grund til at tjekke saltindholdet på pakkerne. Her deklareres salt ofte som natrium. Natrium omregnes til salt ved at gange med 2,5.


Produkter med et saltindhold på mere end 1,5 g salt pr. 100 g (0,6 g natrium) kan du med fordel erstatte med mindre salte varianter. Du kan også bruge Fødevarestyrelsens Nøglehuls-mærke som rettesnor, hvis ikke du kan overskue at læse næringsdeklarationen bag på pakkerne.


Fra: "Verdens Bedste Kur 2.0" af Christian Bitz & Arne Astrup, 2012

Vidste du...
.. at der er lige så meget sukker i en stor portion Guldkorn som i 25 sukkerknalder.
Afstemning

Har du brugt et af de træningsprogrammer, der findes her på siden?

Ja 12 %
Nej 88 %

Du skal logge på for at kunne stemme.