Tips til at drikke vand

Hvis vandet ikke er koldt og indbydende, lige når det bliver tappet fra hanen derhjemme, på jobbet, i skolen eller i institutionen, er der her forskellige ideer til, hvordan vandet alligevel kan blive indbydende:

  • Anskaf en god kande og tap vandet i god tid, og stil vandet i køleskabet i et par timer.
  • Kom isterninger eller frossen frugt i vandet, eksempelvis jordbær, solbær eller hindbær.
  • Skær skiver af økologiske citrusfrugter og kom det i vandet.
  • Skær frisk frugt og kom det i vandet, eksempelvis vandmelon, ferskner eller jordbær.
  • Skyl friske krydderurter og kom det i vandet, eksempelvis mynte, basilikum, citronmelisse.
  • Opstil en vandautomat der køler vandet fra hanen, så der kan tappes direkte derfra.
  • Sørg for, at alle i familien har en god drikkedunk, som både kan tåle en tur i fryseren, en hel dag på farten, og en grundig rengøring. Så er der altid frisk vand ved hånden.


Lad være med at tvangsdrikke

Børn og voksne har brug for ca. 1- 1 ½ liter væske i døgnet. Hvis man sveder meget, eller er fysisk aktiv, har man dog brug for mere væske end normalt.

Selvom vand er godt, er der dog ingen grund til at tvangsdrikke flere liter vand dagligt.

En god måde at få dækket det daglige væskebehov på ca. 1½ liter og samtidig få vitaminer og mineraler kan være at drikke:

  • 1 glas juice
  • ½ liter magert mælkeprodukt
  • højst ½ liter kaffe eller te
  • sluk resten af tørsten i vand

Grunden til, at man højst bør drikke ½ liter kaffe eller te er, at disse drikkevarer virker svagt vanddrivende ligesom øl, vin og spiritus.


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at fiskepålæg som makrel i tomat, tun og torskerogn tæller med i anbefalingen om at spise 200-300 gram fisk om ugen!
Afstemning

Hvorfor tror du, at andre træner eller dyrker sport?

Fordi de gerne vil tabe sig 27 %
Fordi de gerne vil se bedre ud 13 %
Fordi de gerne vil have det bedre 20 %
For at mødes med venner og veninder 0 %
For at komme i bedre form 40 %

Du skal logge på for at kunne stemme.