Vælg hele korn

Vælg fuldkorn først. Et slogan, der efterhånden har bidt sig fast i danskernes bevidsthed. De fleste af os ved godt, at det er sundere at vælge fuldkornsbrød end hvidt franskbrød.  Salget af fuldkornsprodukter er steget markant de sidste par år, så flere og flere danskere nærmer sig den anbefalede daglige mængde på 75 gram. Og det er jo fantastisk.

Problemet med fuldkornsprodukter (og fuldkornslogoet) er, at der ikke skelnes mellem malet korn, fx grahamsmel, og hele kerner. Og det kan være et problem sundhedsmæssigt. Lad os slå det fast med det samme: Fuldkornsprodukter er stadig et godt valg og kan beskytte mod hjerte-kar-sygdomme og visse kræftformer. De giver også en bedre mæthedsfornemmelse end det blege brød.

Problemerne opstår, når vi kommer til blodsukkeret og dermed dit energiniveau. Nogle fuldkornsbrød får nemlig blodsukkeret til at stige lige så hurtigt og kraftigt som hvidt brød. Fuldkornsbrød kan altså have et lige så højt GI som almindeligt hvidt brød. Og det er ikke hensigtsmæssigt, hverken for dit energiniveau eller lysten til søde sager. Hele korn er derimod i en liga for sig.

Ny forskning fra Lund Tekniska Högskola i Sverige har sammenlignet mæthedsfornemmelsen ved hhv. hele og malede bygkorn. Efter en portion hele, kogte bygkorn til aftensmad varede mæthedsfornemmelsen i helt op til 16 timer. Det betyder et mindre kalorieindtag ved næste dags morgenmad og frokost. Hvis bygkernerne derimod bliver malet til mel, udebliver en stor del af mæthedsfornemmelsen. Og det gælder ikke kun byg, men også de andre kornsorter.

Forklaringen er, at kroppens fordøjelsesprocesser virkelig skal på (over)arbejde, når de hele kerner skal nedbrydes. Skallen rundt om kernerne er fyldt med kostfibre, der beskytter resten af kornet og tager ekstra lang tid at fordøje. Når kernerne males, bliver næringsstofferne langt hurtigere optaget, hvilket betyder dårligere langvarig mæthedsfornemmelse. Og blodsukkeret stiger hurtigere med efterfølgende fald. Disse rutjsebaneture dræner dig for energi og kan tilmed øge risikoen for livsstilssygdomme.
 

Vores anbefaling er derfor klar: Du bør så vidt muligt vælge kornprodukter, hvor andelen af hele korn er størst.


Fra: "Verdens Bedste Kur 2.0" af Christian Bitz & Arne Astrup, 2012

Vidste du...
.. at når du spiser en pose vingummi, er det ligesom at spise 40 sukkerknalder.
Afstemning

Hvad gør du for at komme i godt humør?

Jeg er sammen med nogen, jeg holder af 60 %
Jeg dyrker motion 15 %
Jeg deler en flaske vin med en god ven/veninde 20 %
Spiser god mad 5 %

Du skal logge på for at kunne stemme.