Frugt forebygger, grønt gavner

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne og børn over 10 år spiser 600 gram frugt og grønt, mens børn fra 4-10 år bør spise 300-500 gram frugt og grønt afhængig af alderen.

Danskere spiser i gennemsnit knap 400 gram frugt og grønt om dagen. Tallet er stigende, men det er stadig for lidt. Undersøgelser viser, at 600 gram frugt eller grønt om dagen nedsætter risikoen for kræft og hjerte-kar-sygdomme.

I gennemsnit svarer én frugt eller grønsag til 100 gram. 600 gram frugt og grønt er altså 6 om dagen.


Spis forskellige slags

Det er godt at spise både frugter og grønsager - og spise mange forskellige slags. Det er sandsynligvis samspillet mellem vitaminer, mineraler og andre stoffer i frugt og grønt, der har en forebyggende effekt.

Frugt og grønt har stor betydning i maden. De giver farve og mange forskellige smagsindtryk i maden. Mange frugter og grønsager kan også spises rå og egner sig til at have med i skole eller på arbejde til et lille mellemmåltid.

De fleste frugter og grønsager har kun et lille energiindhold. Derfor kan man spise meget frugt og grønt uden at komme til at veje for meget.


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man spiser 75 g fuldkorn hver dag. Det er nemt at få, fx fra 2 skiver rugbrød, 1 skål fuldkornspasta og 1 stykke knækbrød på en dag.
Afstemning

Hvad plejer du at spise efter træning?

Et stykke frugt 26 %
Jeg drikker et mælkeprodukt (fx kakaomælk, minimælk, eller noget lignende.) 5 %
Et stykke rugbrød med pålæg 16 %
En proteinbar eller en proteindrik 11 %
Andet 42 %

Du skal logge på for at kunne stemme.