Frugt forebygger, grønt gavner

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne og børn over 10 år spiser 600 gram frugt og grønt, mens børn fra 4-10 år bør spise 300-500 gram frugt og grønt afhængig af alderen.

Danskere spiser i gennemsnit knap 400 gram frugt og grønt om dagen. Tallet er stigende, men det er stadig for lidt. Undersøgelser viser, at 600 gram frugt eller grønt om dagen nedsætter risikoen for kræft og hjerte-kar-sygdomme.

I gennemsnit svarer én frugt eller grønsag til 100 gram. 600 gram frugt og grønt er altså 6 om dagen.


Spis forskellige slags

Det er godt at spise både frugter og grønsager - og spise mange forskellige slags. Det er sandsynligvis samspillet mellem vitaminer, mineraler og andre stoffer i frugt og grønt, der har en forebyggende effekt.

Frugt og grønt har stor betydning i maden. De giver farve og mange forskellige smagsindtryk i maden. Mange frugter og grønsager kan også spises rå og egner sig til at have med i skole eller på arbejde til et lille mellemmåltid.

De fleste frugter og grønsager har kun et lille energiindhold. Derfor kan man spise meget frugt og grønt uden at komme til at veje for meget.


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at én enkelt chokolademuffin, indeholder flere kalorier end en portion frikadeller med kartofler, salat og dressing.
Afstemning

Hvor tit spiser du morgenmad?

0-2 gange om ugen 10 %
3-5 gange om ugen 10 %
5-7 gange om ugen 81 %

Du skal logge på for at kunne stemme.