Gode råd til gravide

Kost

Spis en almindelig sund kost - følg gerne de 8 kostråd og dyrk regelmæssig fysisk aktivitet. Det er ekstra vigtigt for at få en god graviditet og give barnet den bedste start på livet.


Husk:

  • Spis gerne fisk flere gange om ugen, men vær opmærksom på rovfisk og østersølaks.
  • Du må højst spise 100 g rovfisk (fx tunbøffer og sværdfisk) om ugen grundet kviksølvindhold - du må dog gerne spise tun på dåse, da det er lavet på mindre tunfisk og derfor er kviksølvindholdet også mindre.
  • Spis højst 125 g østersølaks om måneden, fordi det har et højt indhold af dioxin.
  • Spis ikke lever og levertran, da det kan indeholde meget A-vitamin, som kan skade barnet. Du kan dog sagtens spise leverpostej og paté, da de indeholder mindre A-vitamin.
  • Maks. 3 kopper kaffe dagligt og begræns mængden af andre koffeinholdige drikkevarer - såsom te og cola.

Spis ikke for to - I realiteten behøver en gravid kvinde kun spise ca. 150 kalorier ekstra om dagen i begyndelsen og ca. 250 kalorier senere i graviditeten. Disse ekstra kalorier skal være næringsrige og ikke komme fra et stykke chokolade.


Vægten

Vægtstigning - hvis du spiser mere end du har behov for, sætter det sig sandsynligvis som fedt. En sund vægtstigning er mellem 10-15 kg.
Normal vægtstigning fører til et sundere barn med lavere risikofaktor for udvikling af overvægt senere i livet.


Kilde:

Alt om kost
Sundhedsstyrelsen

Vidste du...
.. at der er lige så meget sukker i halvanden liter sodavand som i 75 sukkerknalder!
Afstemning

Kender du til Nøglehulsmærket?

Ja 88 %
Nej 0 %
Jeg er ikke sikker på, hvad det betyder 13 %

Du skal logge på for at kunne stemme.