Vil du tage på?

Både undervægt og overvægt kan have konsekvenser for helbredet og for, hvordan du selv klarer din hverdag som ældre. Vej dig derfor fx en gang om ugen og grib ind i tide, hvis vægten pludselig begynder at falde.

Hvis det drejer sig om et større utilsigtet vægttab, dvs. du har tabt dig uden du ville det, er det en god idé at tale med din læge, for at finde årsagen til vægttabet.

Hvis du hører til den tynde type, der har svært ved at holde vægten oppe er der særlige råd.

Hvis du spiser mad, der er relativ fedtfattig, kan du muligvis tage på, hvis du begynder at spise mad med et højere indhold af fedt. Du skal sørge for, at du kun spiser mere af det "mindre usunde" fedt. Det er umættet fedt som bl.a. findes i planteolier, samt i avokado, fisk og nødder.

Det fedt vi især skal passe på ikke at få for meget af, er det mættede fedt. Det mættede fedt får du hovedsaligt fra fede mejeriprodukter og fede kødprodukter. Det er fx produkter som sødmælk, fløde, creme fraiche, smør, stegemargarine, bagemargarine og blandingsprodukter som Kærgården og Bakkedal. Og produkter som fx medisterpølse, ribbensteg, spegepølse, rullepølse m.v. Selvom du vil tage på skal du alligevel vælge de magre mejeri- og kødprodukter. Det mættede fedt har skadelig virkning med hensyn til udvikling af åreforkalkning, hjertekarsygdom, diabetes og kræft.

Tips:

  • Prøv at bruge mere planteolie fx olivenolie eller rapsolie i madlavningen, til stegning i dressinger m.v. Anvend olie eller blød plantemargarine til bagning hvor det er muligt. Fx kan 100 gram smør eller margarine udskiftes med ¾ dl (70gram)smagsneutral olie fx rapsolie og solsikkeolie.

  • Spis flere avokadoer fx som pålæg og i salater
  • Spis gerne mayonnaise salater og eller pynt maden med mayonnaise
  • Spis nødder fx mandler, hasselnødder, valnødder også i salaten eller som mellemmåltid
  • Spis flere fede fisk fx makrel, sild, laks osv., som hovedmåltid eller til pålæg
  • Spis 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider dagligt
  • Skift noget af det vand du drikker ud med ½ liter letmælk og et glas juice

Hvis disse råd ikke er tilstrækkelige, kan du få foretaget en kostanalyse hos en klinisk diætist og få udarbejdet en personlig kostplan.


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at saftevand og juice indeholder lige så meget sukker som sodavand. Derfor er det en god idé altid at slukke tørsten i vand!
Afstemning

Under hvilken årstid kan du bedst lide at motionere?

Vinter 10 %
Forår 52 %
Sommer 38 %
Efterår 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.