Alene på kur

Der er en række aspekter, du skal være opmærksom på, når du går alene på kur. Det kan være svært at finde motivationen eller lysten alene. Og det kan være irriterende at skulle spise sin egen mad, mens andre mæsker sig i usunde fristelser. Ikke desto mindre er det realiteterne for rigtig mange mennesker, der gerne vil tabe sig.

Fordelen er, at du kan købe ind og fylde køleskabet med de rigtige madvarer, du skal bruge til Verdens bedste kur (VBK 2.0). Der er fx ikke noget hvidt brød eller yoghurt fyldt med sukker og for lidt protein, og det er nemmere at ændre vaner, når du ikke skal tage hensyn til andre i husstanden. Du har selv kontrollen. Ulempen kan være, at du måske går mere ud og spiser, enten alene eller sammen med andre. Og det kan være svært at vide, hvad man skal vælge på spisekortet, og især om kulhydraterne er de rigtige.

Et godt råd er at gå efter proteinet og undgå retter med stivelsesholdige kulhydrater - det er nemmere at spotte. Gå efter en ret med skaldyr, fisk, fjerkræ, kød, vildt og med stivelsesfattige grøntsager som asparges, blomkål og broccoli, og undgå retterne med kartofler, ris og pasta.

 Hvis du alligevel vælger en ret med stivelsesholdige kulhydrater som tilbehør, så brug vores tallerkenmodel til at sørge for, at der er det rette forhold mellem protein og kulhydrat. Det betyder som regel, at du skal spise al din protein, men levne nogle kartofler, ris, eller pasta. Holder du dig til tallerkenmodellen og disse råd, vil det køre som smurt for dig, også når du er ude at spise.


Fra: "Verdens Bedste Kur 2.0" af Christian Bitz & Arne Astrup, 2012

Vidste du...
.. at hvis du spiser broccoli, får du både B- og C-vitaminer plus jern og kalk i én grøntsag!
Afstemning

Hvem er din fortrolige?

Min kæreste/partner 71 %
Min ven/veninde 0 %
Min kollega 0 %
Anden 29 %

Du skal logge på for at kunne stemme.