Feder kulhydrater?

Der er som udgangspunkt ikke nogen fødevarer, der er "fedende" eller "slankende". Det er for mange kalorier, der feder. Om de kommer fra toastbrød, chokoladeskildpadder eller broccoli er sådan set ligegyldigt - set ud fra en vægtmæssig betragtning. Men kulhydrater i meget forarbejdede produkter, som for eksempel hvidt brød, ris og pasta, er ikke hensigtsmæssigt at indtage i større mængder, hvis man gerne vil passe på vægten. Primært fordi de ikke mætter særlig godt, at de ofte resulterer i mange kalorier, fordi man for eksempel smører nutella på eller fed sovs. Og så stiger blodsukkeret også relativt hurtigt efter et måltid med mange blege kornprodukter. Det er derfor, at vi anbefaler fuldkornsprodukter, som for eksempel rugbrød og brune ris, som er baseret på korn, der er langt mindre forarbejdet og derfor indeholder flere vitaminer, mineraler og ikke mindst mættende kostfibre. Og så vil vi gerne rette op på en udbredt misforståelse: kartoflen. Selvom den indeholder mange kulhydrater, så viser forskning, at det er den råvare, der mætter mest per kalorie - og så er det også danskernes vigtigste kilde til C-vitamin. Så den skal tilbage i stor stil på de slankehungrende danskeres spiseborde.


Fra: "Verdens Bedste Kur " af Christian Bitz & Arne Astrup, 2012

Vidste du...
.. at du kan få 75 gram fuldkorn hver dag bare ved at spise en skål havregryn til morgenmad og 1 god skive rugbrød til frokost…
Afstemning

Hvem er din fortrolige?

Min kæreste/partner 71 %
Min ven/veninde 0 %
Min kollega 0 %
Anden 29 %

Du skal logge på for at kunne stemme.