Sovende til vægttab

Forskning tyder på, at for lidt søvn øger risikoen for at blive overvægtig.

Tre større befolkningsundersøgelser har fundet en sammenhæng mellem kronisk søvnmangel (under 5 timer pr. nat) og øget forekomst af overvægt og livsstilssygdomme som type 2 diabetes.


Søvnmangel ændrer hormoner, der styrer appetitten

En gruppe belgiske forskere har undersøgt, hvilke årsager der kan ligge til grund for denne sammenhæng. De fulgte en gruppe unge mænd, der sov i henholdsvis 4 timer/nat eller 12 timer/nat i seks dage.

Ved søvnmangel fandt de ændringer i nogle af de hormoner, der regulerer vores appetit, hvilket førte til en øget appetit og sultfornemmelse. Desuden fandt de en forringelse af mændenes sukkerstofskifte, der er en væsentlig risikofaktor for udvikling af type 2 diabetes.

Mindre søvn giver øget energibehov

Samlet set tyder forskningen derfor på, at søvnmangel øger appetitten, nedsætter aktivitetsniveauet og øger risikoen for fedme og diabetes.

Men når det så er sagt, så er øget appetit og kalorieindtag formentligt også et naturligt fysiologisk respons til manglende søvn. Når man sover mindre har kroppen et større energibehov, hvorfor det er helt i orden at spise lidt mere.


Fra: Food of Life 

Vidste du...
.. at en mættende morgenmad med masser af næring, hjælper dig til at kontrollere din sult resten af dagen. Prøv fx havregryn med mælk, nødder og nogle bær.
Afstemning

Efter en hård uge, kan jeg godt lide…

En biograftur med popcorn og sodavand 6 %
Kvalitetstid med dem jeg holder af 35 %
God mad 35 %
At ligge på sofaen 12 %
Andet 12 %

Du skal logge på for at kunne stemme.