Feder kun fedt?

Hvis man tager på skyldes det i bund og grund, at man indtager mere energi (kalorier eller joule), end man forbrænder. Appetitreguleringen sørger normalt for, at man ikke spiser mere energi, end man har brug for, men til tider virker denne naturlige regulering ikke optimalt. Det gælder især, hvis maden er meget kalorieholdig, hvilket karakteriserer mad der er fuld af sukker og/eller fedt.

Det er ofte de fede mejeriprodukter, kød- og pålægsprodukter, kager og slik, samt fedtstof på brød og i madlavning, der er skyld i, at man får for meget fedt - og dermed for mange kalorier - indenbords. I stedet bør man spise flere fiberrige kulhydratkilder.

Der er kulhydrater i frugt og grønt, grove fuldkornsprodukter i form af rugbrød, havregryn, ris og pasta.

Det er vigtigt også at begrænse indtaget af sukker. Det gælder især sodavand og saftevand, der mætter meget dårligt, men også kager, slik og chokolade, samt andre madvarer - for eksempel morgenmadsprodukter - der er proppet med sukker.

Protein mætter bedre end både fedt og kulhydrat, og en kost med et højt proteinindhold mætter bedre og gør det nemmere at holde vægten nede. Det kan man opnå ved at spise flere skaldyr, fisk, mere magert fjerkræ og kød, og flere magre mejeriprodukter.


Fra: Food of Life 

Vidste du...
.. at gulerødder kan hjælpe mod sygdom.
Afstemning

Er det svært at drikke vand hver dag?

Ja 17 %
Nej 83 %
Det ved jeg ikke 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.