Den bedste vej til vægttab

Der er utallige modstridende budskaber i markedets slankebøger. Alle påberåber de sig at formidle den endegyldige løsning på overvægten, men fakta er desværre, at de færreste opnår et langsigtet vægttab ved at følge kurene i disse forskellige slankebøger.

Efter vores bedste vidende går vejen til et varigt vægttab stadig gennem en fornuftig justering af de eksisterende kostvaner og øgning af det fysiske aktivitetsniveau. I bestræbelserne på at opnå de bedst mulige resultater kan du drage nytte af de erkendelser, der er resultatet af de seneste års seriøse forskning:


Veje til vægttab

Øg dit proteinindtag ved at spise mere magert kød, fisk og fjerkræ, samt tørrede bønner og linser. Det giver større mæthed og forbrænding.

Spis grove kulhydratkilder som rodfrugter og fuldkornsprodukter, der mætter bedre end salatgrøntsager og sigtede kornprodukter.

Prøv at leve op til anbefalingen om at spise mindst 600 gram frugt og grønt om dagen. Det sikrer god, mættende fylde i maven.  

Begræns indtaget af flydende kalorier fra fx alkohol, saft og sodavand. Vores mæthedsregulering er ikke fintfølende nok til at kunne justere optimalt for de flydende kalorier.

Spis tre hovedmåltider og to til tre mellemmåltider dagligt. Hyppige måltider sikrer typisk bedre mæthed end få, større måltider.

Begræns portionerne ved fx at anrette din tallerken ude i køkkenet og lad gryderne stå, så du ikke fristes til at tage mere end du har behov for.

Rør dig så meget som muligt. En aktiv hverdag gavner ikke kun vægten, men i særdeleshed også sundheden.

Overholdelse af ovenstående simple råd vil ofte være rigeligt til at kiloene smelter af kroppen. Afgørende for din succes er dog, at du er motiveret for forandring.


Fra: Food of Life 

Vidste du...
.. at du skal løbe i cirka en time for at forbrænde fire almindelige øl.
Afstemning

Når du er social med kolleger eller venner, er det så uden alkohol?

Nej, aldrig 14 %
Nogle gange 57 %
Ja 29 %

Du skal logge på for at kunne stemme.