Test dig selv

Konditest: 1,6 km rask gang

Er du en af dem, der ikke gider lange løbeture, men alligevel gerne vil have testet din kondi? Så tag denne test, der handler om at gå og gå hurtigt!

Det er en konditionstest men også en test af din sundhed. En god kondition er nemlig et af de bedste forsvar mod sygdomme, så hvis du klarer dig godt, er det tegn på god sundhed.

Efter testen skal du huske at skrive dit resultat ned! Så kan du bruge nogle af artiklerne om motion her i programmet og tage testen igen om 3-6 måneder og se, om du har fået en bedre kondition.

Introduktion

Testen foregår i rask gang. Du skal se, hvor hurtigt du kan gå 1,6 km. Når du har gået turen, skal du med det samme tjekke din puls og udregne dit pulstal. Det gør du ved at tælle dine pulsslag i 15 sekunder og gange tallet med 4. Du kan nemt finde din puls ved at sætte langefinger og pegefinger på undersiden af håndleddet eller lidt ved siden af halsens strube.

Til sidst skal du skrive din tid og dit pulstal ind i felterne og trykke på beregn tasten. Så beregner programmet dit kondital.

Du skal bruge:

  • En rute på præcis 1,6 km.
  • Et stopur til at måle din tid og de 15 sekunder, det tager at tælle dine pulsslag.
  • Din puls, som du kan måle på håndleddet eller halsen med din langefinger og pegefinger.

Før du starter

Før du tester din kondi

Der er forskel på, hvor store og stærke forskellige mennesker er. Det er derfor svært at sammenligne dit resultat med andres og finde ud af, hvem der har den bedste kondi. Til gengæld kan du sammenligne dine egne resultater og se, om din kondi bliver bedre. Så kan du nemt se, om der er nogen fremgang i din udvikling.

Du skal ikke presse dig selv for hårdt, når du tager testen. Du skulle nødig overbelaste musklerne, fordi du ikke har trænet før. Så hvis din krop siger stop, skal du stoppe!

God fornøjelse!

Denne funktion kræver medlemsskab. Opret din bruger GRATIS her.

Vidste du...
.. at motion er godt mod depression og angst, prøv fx en rask gåtur på 45 minutter.
Afstemning

Hvad får du mest energi af at lave?

Dyrke motion 63 %
Få en middagslur på sofaen 8 %
Meditere 4 %
Grine 25 %
God mad 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.