Bonustræning

Bonustræning er den træning, du nemt kan få ind i din hverdag ved at ændre nogle små vaner. Motion kan være tidskrævende, men ved bonustræning kræver det ikke nødvendigvis, at du hopper i træningstøjet og bliver så forpustet, at du ikke kan snakke. Bonustræning får du via simple hverdagsaktiviteter, du hurtigt kan indføre i din hverdag.

Vi har nedenfor lavet forslag til, hvordan du kan få bonustræning indført i din hverdag:


Tag trapperne

Trapperne er guld værd, hvis du vil have så meget træning ud af din hverdag som muligt. Brug trapperne hver gang muligheden byder sig, for det styrker dine ben- og baldemuskler og øger kalorieforbrændingen. Så løb bare løs på de trapper og gerne flere gange om ugen: Det er nem og hurtig bonustræning, som sætter skub i vægttabet.


Lad bilen stå

Hvis du blot skal rundt i dit nærmiljø, så er der ingen grund til at tage bilen. Besøg dine venner og få en gåtur ud af det, så du får samtidig frisk luft og god energi.


Tag cyklen

Hvis du bor i cykelafstand fra dit arbejde, er der god bonustræning at hente her. Det er især en rigtig god idé, hvis du har et stillesiddende arbejde, for så får du bevæget dig automatisk før og efter arbejde. Hvis du bor for langt fra arbejdet til at kunne cykle, kan du blot cykle en tur i weekenden, eller når du kommer hjem fra arbejde.


Stå af bussen før

Hvis du er en af dem, der tager bussen hver dag, kan du hurtigt få lidt ekstra aktivitet ind i din hverdag, hvis du står af bussen et stoppested, før du egentlig skal af. Så skal du gå lidt ekstra, og du kan måske endda gå en lille ekstra omvej hjem.

Rejs dig op

Hvis du er en af dem, der sidder meget ned i løbet af din dag, er det en rigtig god idé at rejse sig op et par gange om dagen. Hæv dit bord, hvis du kan det, du forbrænder nemlig mere, når du står op, og du får højst sandsynligt ikke lige så ondt i muskler og led.


Bevæg dig

Det kan lyde nemt, at man skal bevæge sig, men det er det også, vi glemmer det bare tit. Prøv hver time at få bevæget dig lidt, ryst kroppen, lav et par øvelser eller gå en kort tur i frokostpausen. Det giver kroppen energi og løsner dine muskler.


Natur og kultur

Hvis du har børn, så tag dem med i skoven og find et sted, hvor I kan klatre i træerne eller lege. Hvis du ikke har børn, har du måske en hund, du kan gå en lang tur med eller tag en veninde/ven under armen og gå ud og oplev lidt kultur eller tag ud i den skønne natur og få frisk luft og god energi.


Kilde:

Sundhedsstyrelsen

Videncenter for arbejdsmiljø

Mobile Fitness

Vidste du...
.. at med squat-øvelsen træner du både lår, baller, lægge, ryg og mave på én gang!
Afstemning

Hvordan forkæler du dig selv?

Ved at lave fodbad og ansigtsmaske 6 %
Ved at købe nyt tøj 12 %
Ved at ligge på sofaen 18 %
Ved at spise god mad 65 %

Du skal logge på for at kunne stemme.