Kom godt i gang med at løbe

Løb er effektiv træning for hele kroppen, som nemt bruges i hverdagen, fordi du selv kan bestemme tid og sted for dine løbeture. Har du svage led eller knæ, så vær opmærksom på at passe på med løbetræning.

Det anbefales at man får mindst 30 minutters motion om dagen, og her kan en løbetur være en god og nem træningsform, som kan bruges til at få motion, der følger anbefalinger i hverdagen. Du kan selv tilpasse løbetiden eller løbeafstanden, så det passer til din egen hverdag. Det er derfor op til dig og din hverdag om løbeturen skal dække de 30 minutters motion om dagen, eller om det skal kombineres med anden træning eller i stedet bruges som længere løbeture få gange om ugen. På samme måde kan intensiteten også varieres eller langsomt øges, så den passer til dig og din udvikling ift. din løbetræning.

En af fordelene ved løb er netop, at det er dig der bestemmer, hvornår, hvor og hvordan du vil løbe. Det gør løb til en effektiv og ligetil motionstype. Husk altid at starte forsigtigt ud med at løbe for at undgå skader. Brug gerne programmets forslag til løbeprogrammer, der hjælper dig godt i gang.

Har du svært ved at finde gejsten til at løbe en tur, kan du måske finde en ven at løbe sammen med. Det giver ofte god motivation at have træningsaftaler med andre og at have selskab, når man motionerer. Det kan også være en idé at lave forskellige typer løbeture. F.eks. kan du løbe i områder, hvor du kan nyde naturen samtidig, eller du kan løbe på forskellige måder ved at skifte mellem kortvarige spurter og så almindeligt løb. Et godt råd til løbeturen er også at finde noget musik med et passende tempo. Læs mere i artiklen "Musik gør løbeturen til en leg" og få gode tips til musik til løbeturen.


Gode fif:

Meld dig til et løbehold

I mange fitnesscentre og løbeklubber i dit lokalområde tilbydes løbehold nu. Det er hold, hvor man samles efter, hvilket niveau man er på, og løber i samlet flok sammen med en instruktør, som coacher holdet under turen. Det er en rigtig god måde at udfordre sig selv på, da man automatisk løber hurtigere i flok. Det kan også være en mulighed for dig, som har svært ved at komme i gang med løbeturene alene. Følelsen af at komme i mål er det hele værd, og voila: Du har tilmed energi til resten af dagen.

Husk de rigtige løbesko

Det er vigtigt, at du har dine løbesko i orden, da de kan gøre en forskel ift. at forebygge skader under løb. En god stabil løbesko sikrer stabilitet og støddæmpning og føles behagelig på din fod. For at få hjælp til at vælge den helt rette løbesko, kan du i dag få vejledning i mange specialiserede løbebutikker, som gratis tilbyder tests af løbestil. Ud fra din løbestil som optages, kan de vurdere en passende løbesko til dig, der giver dig den nødvendige støtte. De absorberende yder- og mellemsåle sikrer minimal overbelastning af dine knæ. Du skal derfor tjekke op på dem i ny og næ. Tjek om sålen er slidt eller har revner - er det tilfældet, bør skoen skiftes ud.

I dag er der en stigende interesse for "barfodsløb". For nogen kan det være ekstra motiverende at løbe på denne måde og endda være en måde at løbe med mindre risiko for skader. Uanset hvordan du gerne vil starte op med at løbe, så er det altid vigtigt at gå forsigtigt frem, og lytte til hvad din krop kan klare.

Rigtig god løbetur.


Kilde: Mobile Fitness.

Vidste du...
.. at leg udendørs i naturen forbedrer symptomerne hos børn med ADHD.
Afstemning

Hvad motiverer dig til at træne?

At jeg har et mål med min træning 40 %
At jeg har en eller flere at træne med 15 %
At jeg skal får dårlig samvittighed, hvis jeg ikke gør det 0 %
At jeg får det bedre bagefter 45 %
Andet 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.