Cykelture

Mange danskere cykler til og fra arbejde og fritidsaktiviteter, men en cykeltur i fritiden er også god motion. Cykelture kan både omfatte cykling som transport og en cykeltur som motion i fritiden.


Energiforbrug og intensitet

Energiforbruget ved cykling er meget afhængigt af tempoet. Cykling i roligt tempo vil ofte kunne klassificeres som moderat fysisk aktivitet, hvor pulsen stiger og vejrtrækningen øges, men du stadig kan føre en normal samtale imens. Det er imidlertid også muligt at øge tempoet og dermed få puls og vejrtrækning så højt op, at der er tale om fysisk aktivitet af høj intensitet, hvor man kun kan tale i korte sætninger.

Tempo, bakker og mod- eller medvind er alt sammen med til at påvirke energiforbruget ved cykling. Desuden kan man ofte cykle i længere tid, hvilket også øger energiforbruget.


Kom i gang

Du behøver ikke have en dyr racercykel for at dyrke cykling som motionsform. Hvis du ikke har så mange gear, kan det blot være med til at gøre træningen lidt mere intens, når du skal op af bakkerne. Det kan dog gøre turen lidt sjovere, hvis cyklen er i nogenlunde god stand, dækkene godt pumpet og kæden smurt. Desuden er det vigtigt, at bremserne virker godt.

Man kan cykle alle steder. I de fleste danske byer og byområder er der gode cykelstier og mange steder er der også sat skilte op, der viser cyklisterne vej. Det er også oplagt at cykle en tur ud af byen eller i skoven.


Anderledes cykling

Cykling er ikke bare cykling. Der findes mange forskellige cykeltyper og omgivelserne kan også ændre cykelture markant.


Mountainbike:

En cykeltur i skoven, ofte på smalle stier og op og ned af bakker. Mountainbikes har mange gear, brede dæk og god affjedring. I mange danske skove er der afmærkede spor forbeholdt mountainbikere.


Cykelruter:

Rundt i hele Danmark findes et netværk af markerede cykelruter. På nationalt plan findes de 11 såkaldte 'nationalruter', der er mellem 105 og 650 km. lange og går fra nord til syd, øst til vest og rundt i Danmark. Man kan cykle hele eller dele af ruterne, der alle er markerede med gode skilte undervejs.


Unicykling:

Cykling på éthjulet cykel kan både foregå indenfor og ude i naturen. Der findes en række discipliner, der både omfatter sprint, forhindringsbaner, lange distancer og kørsel op og ned af bakker (MUni). Desuden kan der spilles holdsport som hockey og basketball op éthjulede cykler.


Skinnecykling:

Enkelte steder i Danmark kan man på nedlagte jernbanestrækninger køre på såkaldte skinnecykler. Cyklerne har tre hjul og god plads til madkurv og børn.


BMX-cykling:

Foregår på små cykler og det gælder om at komme hurtigt rundt på en bane med en række hop og sving. BMX-cykler kan også bruges til at lave forskellige former for tricks ved hjælp af ramper eller lignende.


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at hvis du motionerer 1 time hver dag i 12 uger, kan du gøre din krop yngre. Fx kan en kvinde på 55 år gøre sin krop 16 år yngre!
Afstemning

Mener du, at det er vigtigt at spise frugt hver dag?

Ja 80 %
Nej 15 %
Det ved jeg ikke 5 %

Du skal logge på for at kunne stemme.