Aktiv fritid

Hvis du sidder meget stille på jobbet er fritiden en god anledning til at være fysisk aktiv. Det kan måske være fristende at slappe af foran fjernsynet, men du vil opdage at fysisk aktivitet kan give dig mere energi i hverdagen - og gøre afslapningen foran fjernsynet endnu bedre bagefter.

Aktiv fritid omfatter både fysisk aktivitet af moderat og høj intensitet. Det er hverdagsaktiviteter som rengøring og havearbejde - og motionsaktiviteter, hvor du får sved på panden og bliver rigtig forpustet.


Kroppen er glad for de 'kedelige opgaver'

Rengøring, indkøb, madlavning, tøj vask og havearbejde er hverdagsgøremål, som måske kan synes kedelige og tidskrævende, men de bidrager også alle med fysisk aktivitet. Hvis du går til supermarkedet, køber ind, går hjem og laver mad har du forbrændt meget mere energi end hvis du ringer efter en pizza - og du har mulighed for at spise et sundere måltid.

Hvis du gør rent eller arbejder i haven en times tid har du allerede forbrændt 1250 kJ, hvilket svarer til energien i en Snickers eller 10 gulerødder. Tænk på husarbejdet som en god anledning til at få bevægelse ind i hverdagen - så går det lidt nemmere.


Luft hunden, børnene eller vennerne

Motion er den fysiske aktivitet, der er planlagt og som mere bevidst har som mål at forbedre konditionen og holde kroppen sund.

En gåtur i rask tempo er god motion. Tag hunden, børnene, kæresten eller vennerne med - det er også en god anledning til at se nye sider af lokalområdet.

Mange kommuner har desuden afmærkede cykelruter, der går gennem kommunens grønne områder. En løbetur, en fodboldkamp med vennerne eller en tur på rulleskøjter er andre eksempler på let tilgængelig og gratis motion.

Prøv noget nyt

Fodbold, håndbold, badminton og svømning er alle gode og klassiske motionsformer. Men er det ikke lige dig, kan du prøve at finde en ny og anderledes sport, der passer bedre til netop dig.

Hvad med at spille floorball eller amerikansk fodbold, køre mountainbike, dyrke crossfitt, spille squash eller danse brasiliansk kampdans (carpoira)? Der findes et utal af sportsgrene, klubber og hold rundt om i Danmark. De fleste steder kan man komme til en prøvetime eller to, før man melder sig ind. Søg på nettet, kig i aftenskolekataloger og lokalavisen eller snak med dine venner.

Det kan være en god idé at alliere sig med en ven/veninde, kæreste, mand eller et familiemedlem, så er man to om at prøve noget nyt og man kan hjælpe hinanden med at komme af sted. Samtidig kan en ny motionsform også være en anledning til at møde nye mennesker og få nye venner.


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at det er sundt at træne før, under og efter en graviditet.
Afstemning

Hvor ofte forkæler du dig selv?

Aldrig 10 %
1 gang om måneden 24 %
Et par gange om måneden 14 %
Flere gange om ugen 33 %
Hver dag 19 %

Du skal logge på for at kunne stemme.