Aktiv transport

Du kan udnytte transporten til og fra arbejde, skole, institution og fritidsaktiviteter aktivt. På den måde kommer du hurtigt op på 30 minutters fysisk aktivitet, uden at det tager en masse tid. Tænk kreativt og lad bilen stå.

Anbefalingen lyder på 30 minutters fysisk aktivitet om dagen, hvor du bliver forpustet og allerhelst får pulsen op og et åndedræt så tungt, at du kun er i stand til at sige helt korte sætninger.


Del den daglige motion op

Men de 30 minutter må godt deles op i bidder af mindst 10 minutters varighed. For eksempel 15 minutters cykling i højt tempo til arbejde om morgenen og 15 minutter hjem om eftermiddagen. Eller 10 minutters hurtig gang til bussen om morgenen, 10 minutter til supermarkedet og 10 minutter hjem. Det kan måske virke besværligt i starten, men efterhånden falder de nye vaner på plads og bliver en del af en aktiv hverdag.

Bor du lidt længere fra din arbejdsplads, kan det være irriterende at ankomme varm og svedig efter en lang cykeltur. Heldigvis har de fleste arbejdspladser mulighed for brusebad og omklædning på arbejdspladsen. Spørg dine kolleger eller din personalechef om mulighederne.


Løb eller stå på rulleskøjter til arbejde

Du kan også prøve at løbe til eller fra arbejde et par dage om ugen. Kig på et kort og find en rute, der passer til dig, måske gennem en park eller på grusstier. Hvis du synes, det er for langt at løbe begge vejen, kan du løbe til arbejde én dag, efterlade løbeskoene og løbe hjem igen et par dage senere.

Hvis du kan lide at løbe på rulleskøjter, kan transporten til arbejde også være en god anledning til en tur. Mange steder i Danmark er der gode cykelstier med fin asfalt. De følger ikke altid den store vej, men går ofte gennem grønne områder og skyder måske endda genvej i forhold til den ruten, du må tage med bilen. Har du mindre børn, kan det også være dit tempo på rulleskøjterne passer til at de kan cykle ved siden af. På den måde kan transporten blive til god motion for både børn og voksne. 


Vær aktiv selvom du arbejder langt væk

Det er ikke alle, der er så heldige at arbejde i cykel-/gå-/løbe-afstand fra deres hjem. Alligevel er der mange muligheder for at bruge transporten aktivt. Du kan cykle eller gå hurtigt til stationen eller busstoppestedet. Efter arbejde kan du efterlade bilen derhjemme og tage cyklen ud og handle. 


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at leg udendørs i naturen forbedrer symptomerne hos børn med ADHD.
Afstemning

Hvad plejer du at spise efter træning?

Et stykke frugt 26 %
Jeg drikker et mælkeprodukt (fx kakaomælk, minimælk, eller noget lignende.) 5 %
Et stykke rugbrød med pålæg 16 %
En proteinbar eller en proteindrik 11 %
Andet 42 %

Du skal logge på for at kunne stemme.