Konditionstræning - hvorfor?

De fleste danskere bevæger sig ikke nok. For lidt motion og dårlig kondi har alvorlige konsekvenser for helbredet! Det har en negativ effekt på vores sundhed, vi risikerer at få livsstilssygdomme og nedsætte antal leveår. Men ved at motionere, kan du sikre dig, at din krop ikke går i forfald - læs bare her!


Konditionstræning mod livsstilssygdomme

Fysisk inaktivitet har en negativ indflydelse på kroppen. Kroppen kommer så at sige på pension før tid, på grund af større risiko for livsstilssygdomme. Herunder type-2 sukkersyge, hjerte-kar sygdomme, for højt blodtryk m.m. Livsstilssygdomme medfører ofte nedsat livskvalitet og øget risiko for tidlig død. Uanset om du lider af livsstilssygdomme eller ej, er det ikke for sent at lave om på din livsstil. Du kan selv gøre en lille indsats og få stor gevinst igen!!

Du kan forebygge mod livsstilssygdomme på mange måder, regelmæssig konditionstræning er et af de mest effektive midler.

Lidt daglig konditionstræning afhjælper de negative følger, der er ved en ellers inaktiv dag, fx en dag på kontoret, bag rattet eller på skolebænken.


3 huskeregler til konditionstræning

  1. Brug de store muskler - gerne aktivitet med hele kroppen.
  2. Moderat til høj intensitet.
  3. Kodeordet er bevægelse.

Har du god kondi?

Din kondi er et udtryk for, hvor god din krop er til at klare fysisk arbejde.Konditionen udtrykkes i et kondital: Kondital = ml. ilt/ min. /kg. kropsvægt

Konditallet viser musklernes evne til at optage ilt når du arbejder.

Det er svært at finde ud af hvad ens kondital er. Derfor har vi lavet nogle nemme tests der guider dig, så du kan lære din kondi at kende.

Testene kræver fysisk arbejde og god motivation.


Test din kondi med programmet:

For dig der er vant til at løbe: Test din kondi med 12 min. løbetesten, som du finder blandt programmets motionstests.

For dig der ikke er vant til at løbe: Test din kondi i 1,6 km gangtest, som du finder blandt programmets motionstests.


Kilde:

"Aerob og Anaerob Træning" af Lars Michalsik & Jens Bangsbo, 2006

Sundhedsstyrelsen

Vidste du...
.. at det kræver 640 hop og forbrænde en flødebolle.
Afstemning

Efter en hård dag skal jeg…

Have en kop kaffe 21 %
Have en øl 11 %
Have noget hurtigt at spise 32 %
Andet 37 %

Du skal logge på for at kunne stemme.