Første øvelser til dit rygestop

Tryk på print knappen til højre og print de 5 øvelser ud. Skriv dine egne planer ind på papiret.

Øvelse 1

I stedet for at ryge vil jeg

(f.eks. gå en tur, spise gulerødder, drikke vand)                                                                                                                                              ____________________________

____________________________


Øvelse 2

Dine grunde til at ryge og til at stoppe

Undersøg de vaner, rygningen er knyttet til og de fordele og ulemper, du har ved rygningen. Lav en liste, prøv at gøre den så konkret og detaljeret som muligt.

A. Grunde til at ryge

Her skriver du om det positive ved at ryge, de cigaretter, du virkelig nyder, hvad rygningen gør for dig i din hverdag og hvad du tror, du kommer til at savne. Det kan for eksempel være hygge, pausen eller det sociale ved rygningen.

__________________________

__________________________

__________________________

B. Grunde til at stoppe

Her skriver du, hvad der bliver godt ved at blive røgfri. Hvad er det, du kommer til at sætte pris på? Det kan være friheden og friskheden. Hvad kommer du bestemt ikke til at savne? F.eks. morgenhoste, gule fingre, frygt for sygdom.

___________________________

___________________________

___________________________

Skriv så konkret og detaljeret som muligt. Overvej cigaretternes betydning. Hvilke følelser giver en cigaret dig i de enkelte situationer. 'At komme i gang med dagen', 'at holde pause' osv. Det er cigarettens betydning i bestemte situationer, du kommer til at savne mest. 


Øvelse 3

Undersøg dine rygevaner

For mange mennesker er rygning en automatisk handling. Man hverken nyder eller lægger mærke til alle de cigaretter, man ryger. Du skal kende dine vaner for at kunne ændre på dem. I nogle dage skal du skrive ned, hver gang du ryger. Giv cigaretterne point fra 1 - 3 i forhold til hvor gode du synes de er (1 er lavt og 3 er højt). Skriv tidspunkt, sted og hvad du var i færd med at gøre. 


Når du har nedskrevet dine rygevaner i nogle dage, kan du begynde at se et mønster. 


Eksempel:

Dag 1:

cigaret 1 - karakter 3

cigaret 2 - karakter 2

cigaret 3 - karakter 1 


Øvelse 4

Skab nye vaner

Det kan være en god ide at ændre på nogle af dine rygevaner. Ryg f.eks. kun på bestemte steder, bedst udenfor. Hvis du altid ryger efter morgenmaden, kan du evt. fortsætte med det, men du skal gøre det et andet sted end der, hvor du plejer. Når du når frem til din stopdag, vil rygningen ikke længere være noget, du automatisk tænker på som en del af morgenmaden. Fremover vil jeg kun ryge her:

_________________________________


Øvelse 5

Planlæg belønninger og skriv dem ind i din kalender

Efter en uge som røgfri vil jeg

__________________________

Efter to uger som røgfri må jeg

__________________________

Efter en måned som røgfri kan jeg

__________________________


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at man kan være afhængig af rygning på flere forskellige måder: Fysisk, psykisk, socialt eller som en vane.
Afstemning

Hvor lang tid sover du cirka pr. nat?

3-5 timer 4 %
5-7 timer 59 %
7+ timer 37 %

Du skal logge på for at kunne stemme.