Forberedelse til rygestop

Hvis du forbereder dig, øger du din chance for at blive røgfri - og for at forblive røgfri. Beslut dig for en stopdato: Den første dag, hvor du ikke ryger.

Forbered dig på de svære situationer på forhånd. Når rygetrangen først er der, kniber det ofte med kreativiteten.


Lav en liste:

I stedet for at ryge vil jeg gå tur, tage trappen et par gange, spise gulerødder, drikke vand, male, grave have, spise lakridser, bruge en plastikcigaret etc.

5 øvelser du selv kan lave

Øvelserne kan bl.a. være med til at gøre dig bevidst om dine rygevaner og hjælpe dig godt gennem rygestoppet.            

Find de 5 øvelser under "Første øvelser til dit rygestop".


Brug dine erfaringer fra tidligere rygestop

Erfaringerne kan du bruge som vejviser til det nye rygestop. Nedskriv f.eks.

  • De situationer, der var nemme uden tobak
  • De situationer, der var svære
  • Det, du gjorde, når det var svært
  • Hvad fik dig til at ryge igen?



Ros og belønning

Spar de penge op, som du ikke ryger for. Planlæg nogle lækre belønninger, du kan købe: en cd, en biograftur, en middag, eller måske noget, du ønsker dig til hjemmet. Sørg for at rose og belønne dig selv og fejre dine sejre. Du fortjener det som røgfri!


Få hjælp

Der findes rygestoptilbud i din kommune, og her kan du tilmelde dig et individuelt rygestopforløb. Rygestopstilbudene følger Kræftens Bekæmpelses koncept.

Find et tilbud i din kommune her


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at rygere har større sandsynlighed for at blive ramt af en lang række sygdomme. F.eks. kræft, blodpropper og lunge-sygdomme.
Afstemning

Hvordan forkæler du dig selv?

Ved at lave fodbad og ansigtsmaske 6 %
Ved at købe nyt tøj 12 %
Ved at ligge på sofaen 18 %
Ved at spise god mad 65 %

Du skal logge på for at kunne stemme.