Løb dig fra smøgerne

Motion kan være en hjælp til at holde dit rygestop. Det holder dig i gang og kan få dine tanker ind på noget andet. 


De positive virkninger ved motion under og efter et rygestop er bl.a.:


Motion fjerner abstinenserne

Når din krop ikke længere får nikotin, reagerer den typisk med abstinenser i 3-4 uger. Det skyldes ubalancer i hjernens kemiske signalstoffer som følge af lang tids rygning. Motion kan mildne de symptomer. 


Motion gør dig i bedre humør

Hvis du motionerer intensivt vil der blive frigjort signalstoffer: Endorfin, som giver en følelse af velbehag og glæde, og serotonin, som løfter humøret og giver bedre overblik.


Motion afleder din opmærksomhed

Du kan glemme din rygetrang, mens du dyrker motion. Og bagefter er kroppen afslappet, og du mærker mindre til din uro og rastløshed.

Motion giver dig mindre stress

Når du bevæger dig, falder koncentrationen af stresshormoner i din krop. 


Motion giver dig bedre søvn

Du har lettere ved at falde i søvn og sove hele natten, når du er fysisk træt.


Motion øger forbrænding

Efter dit rygestop vil du sandsynligvis føle dig mere sulten, selv om din forbrænding er mindre. Det kan let føre til vægtstigning. Du kan undgå at tage på, hvis du bevæger dig ½-1 time om dagen.


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at hvis du stopper med at ryge, når du er 30 år, får du ca. 10 ekstra leveår.
Afstemning

Er du i god form, hvis du selv skal sige det?

Ja 35 %
Nej 50 %
Det ved jeg ikke 15 %

Du skal logge på for at kunne stemme.