De første dage

De første dage efter et rygestop, vil du sandsynligvis opleve at være rastløs og have lidt koncentrationsproblemer - måske er du også lidt opfarende.

Rent fysisk kan du måske opleve hjertebanken, forstoppelse eller diarre. Evt. vil du også begynde at hoste mere.

Alle symptomerne er dog positive, da de bare er tegn på, at kroppen er i gang med en udrensning af cigaretternes giftstoffer i kroppen.


Det bliver nemmere

På et tidspunkt kan det virke håbløst og uoverskueligt, men det gælder om at holde ud - for det bliver nemmere.

Omkring 5. dagen vil du sikkert opleve, at din rygetrang er aftaget lidt, og efter godt 10 dage vil cigaretrøg i omgivelserne måske endda begynde at irritere dig - hvilket er et tydeligt tegn på, at den værste afhængighed er ved at slippe dig.

Når der er gået et par uger, vil der sandsynligvis gå timer imellem, du tænker på at få en smøg.

Bliv ikke overmodig

Det er nu, det gælder om at holde fast. Du tænker måske, at du er ovenpå - men der lurer stadig mange fælder.

Kombinationen af fest og alkohol kan f.eks. være en meget risikabel affære, så længe din rygeafvænning ikke har varet mere end nogle uger. Skal du til fest, kan du evt. tage et nikotinplaster på eller medbringe nogle stykker nikotintyggegummi - så har du i det mindste ikke de fysiske abstinenser at slås med.


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at man kan være afhængig af rygning på flere forskellige måder: Fysisk, psykisk, socialt eller som en vane.
Afstemning

Har du brugt et af de træningsprogrammer, der findes her på siden?

Ja 12 %
Nej 88 %

Du skal logge på for at kunne stemme.