Undgå at falde i

Når du er i gang med et rygestop, lurer fælderne altid lige om hjørnet. De fysiske abstinenser kan klares med hjælp fra diverse hjælpemidler- de psykiske er straks meget værre.


Fester

Fester er helt sikkert en af de situationer, hvor flest eks-rygere falder i igen. Kombinationen af hyggeligt socialt samvær og alkohol kan koste mange dages rygestop.

Den bedste løsning er naturligvis at holde sig fra fester i den første tid efter et rygestop - men er det ikke muligt, så forbered dig selv på de farer, som lurer lige om hjørnet.


Ledige stunder

Mange eks-rygere oplever at blive rastløse, når de pludselig ikke skal bruge tid på at ryge mere. Tænk på hvor mange minutter rygningen af en pakke cigaretter om dagen bliver til på en uge.

Det gælder derfor om at beskæftige sig med noget andet i de ledige stunder. Begynd på en hobby, ryd op eller mal boligen - det er ligegyldigt hvad. Bare det fjerner fokus fra rygetrangen.


Den manglende smøg i hånden

En del af det at ryge er at have en cigaret i hånden. Og når den pludselig ikke er der mere, oplever mange eks-rygere at savne at have noget mellem fingrene. Her kan du ty til flere rygestops hjælpemidler, men du kan også bare sørge for hele tiden at have en kuglepen, som fingrene kan holde sig beskæftiget med.


Stress

Mange rygere mener, at en cigaret hjælper mod stress. Og selvom det rent videnskabelig set ikke er sandt, så falder mange rygere alligevel i, når de oplever stressede perioder.

Det gælder derfor om så vidt muligt at undgå situationer, hvor du bliver stresset. Og når det alligevel sker, skal du foretage nogle andre ritualer, der kan hjælpe med at afstresse (musik, yoga osv.).


Ferier

Ferietid er ofte afslapningstid. Her stresser man af - hvilket jo burde virke positivt på rygestoppet.

Problemet er bare, at når man har ferie vil man slappe af og ikke forstyrres af abstinenser og rygetrang. Resultatet er, at mange falder i.

Så det kan måske være en god idé ikke at lægge et rygestop lige op til en ferie.


Kriser

Udover at kriser i sig selv giver stress, er det også en god anledning til at dulme en evt. sorg med lidt "hygge".

Det kan være is, slik, sodavand, men også cigaretter. Hvor de første tre på kort sigt ikke fører til de store problemer, så gør smøgerne bare det hele værre. For udover man nu skal håndtere en krise, skal man også forholde sig til, at man nu er blevet ryger igen.


Efter et måltid

Mange eks-rygere oplever en stærk rygetrang efter et måltid. Her plejer de at få en smøg -og vanens magt er som bekendt stærk.

Det er derfor nødvendigt, at man foretager sig noget aktivt, lige efter man er færdig med at spise. Det kan f.eks. være en gåtur, afrydning, opvask m.m.


Andre rygere

Den største fare af dem alle er andre rygere. Det kan både være der er nogle, som prøver at lokke med en cigaret. Eller man selv bliver fristet, når man ser de andre rygere med en smøg. Det vil minde en om alle de gode ting, der jo også er ved at ryge.

Så inviterer man sine rygende venner, bør man lave sit hjem røgfrit.


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at der er evidens for, at opnåelse af et langvarigt rygestop er en kombination af rådgivning og medicin. Det er den mest effektive måde at stoppe på.
Afstemning

Hvad er velvære for dig?

Det er at gå en lang tur i skoven 44 %
Det er at ligge på sofaen og se tv 0 %
Det er at læse en god bog i parken 6 %
Det er spa og wellness 19 %
At være sammen med nogen jeg holder af 31 %

Du skal logge på for at kunne stemme.