Mad og rygestop

Når du stopper med at ryge, vil du forbrænde ca. 175 kalorier mindre om dagen, end du plejer. Det betyder, at du vil tage et halvt kilo på om måneden i ca. seks måneder, hvis du fortsætter med at spise og bevæge dig, som du plejer. Cirka firs procent af alle rygere, der stopper med at ryge, tager mellem tre og seks kilo på. En lille del tager mere på, og en lille del taber sig.


Det du spiser:

Når du holder op med at ryge, kan du blive mere sulten, end du normalt er. Det skyldes, at du ikke længere indtager nikotin, som ellers umiddelbart får blodsukkeret til at stige. I abstinensperioden vil dit blodsukker derfor være lidt lavere, end det var, mens du røg, og det kan give sultfornemmelse og trang til søde sager.

Hvis du ønsker at begrænse en vægtstigning i forbindelse med rygestoppet, kan du følge kostrådene nedenfor. De tre lister viser, hvilken type mad du kan spise meget af, begrænset af og lidt af, når du er sulten eller har rygetrang:


1. Spis mest: 

  • Rugbrød
  • Fedtfattigt pålæg (max. 15% fedt)
  • Grovknækbrød
  • Frugt
  • Grøntsager
  • Kartofler
  • Lyst kød (max. 10% fedt)
  • Mælkeprodukter (max. 2% fedt og uden tilsat sukker)
  • Havregryn Mysli (max. 6% fedt og uden tilsat sukker)

2. Spis begrænsede mængder:

  • Pasta (en 1/2 tallerken)
  • Ris (en 1/2 tallerken)
  • Hvidt brød, boller (max. 2 skiver/stk. pr. dag)
  • Tørret frugt
  • Du bliver mæt i længere tid, hvis du vælger groft brød, grovpasta og brune ris.


3. Spis og drik ikke, eller kun meget lidt:

  • Kager, slik og chips
  • Smør, fed dressing, og opbagt sovs
  • Sukker, sodavand og alkohol


Hav kun det i huset, som du ønsker at spise

Det er nemmest at styre, hvad du spiser, hvis der kun er det i huset, som du ønsker at spise. Smid chips, slik og kagedepoter ud. Du kan altid købe en lille portion af noget sødt, hvis du bliver meget trængende en dag. Sørg for altid at have noget frugt i huset, som du kan lide.


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at du bliver hurtigt sundere, når du stopper med at ryge. Nogle forbedringer kommer i løbet af timer eller døgn, mens andre først viser sig efter flere år.
Afstemning

Hvad bruger du din fritid på?

At holde styr på familien 7 %
Dyrke motion 13 %
Læse bøger 13 %
Passe hus og have 33 %
At ses med nogen jeg holder af 33 %

Du skal logge på for at kunne stemme.