Lav rod i røgen

Brug to minutter før du ryger til at undersøge og tænke over, hvad du egentlig bruger cigaretterne til. Gør det hver gang, du har lyst til at ryge.


Lav rod i røgen

Du kan f.eks:

  • udsætte al rygning 10 minutter efter alle måltider, kaffe-og te-pauser
  • lave regler for dig selv - ingen rygning ved spisebordet, i bilen, ved telefonen, foran fjernsynet eller ved skrivebordet 
  • skifte fra lighter til tændstikker eller omvendt, eller skifte tobaksmærke
  • lægge cigaretterne et besværligt sted, f.eks. bagagerummet i bilen, fryseren e.l.
  • tape cigaretpakken til efter hver smøg 
  • udsætte dagens første cigaret 
  • børste tænder, når rygetrangen er der
  • droppe vanecigaretterne
  • bryde hverdagens vaner dér, hvor du plejer at ryge, skifte fysisk lokale, drikke te i stedet for kaffe osv.

Inddrag evt. familien eller andre vigtige personer i, hvordan det er for dig at skulle holde op med rygningen, og gå i en konstruktiv dialog om, hvad du har brug for/ikke brug for. Husk at samtalen fungerer bedst, hvis begge parter er åbne og respekterer hinandens synspunkter og handlinger.

Tænk videre over dine gode grunde til at holde op.


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at storrygere forkorter i gennemsnit deres liv med 8-10 år.
Afstemning

Er det nemt at spise grøntsager hver dag?

Ja 77 %
Nej 23 %
Det ved jeg ikke 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.