Afledningsteknikker

Rygetrangen - suget efter en cigaret - kommer i bølger og varer ikke mere end 3-7 minutter. Du kan aflede opmærksomheden fra rygetrangen ved at tænke på noget andet. Så er “anfaldet" overstået, og du har klaret det endnu engang. Her er en række teknikker til at tænke på noget andet.


Grunde til rygestop

Gennemgå i tankerne dine egne personlige 15 gode grunde til at holde op. Hvis der er ganske særlige forhold, der har fået dig til at stoppe, f.eks. symptomer som hoste, vejrtrækningsproblemer, kolde hænder og fødder, eller hvis der er tale om din egen eller pårørendes rygesygdom, så mind dig selv om, hvorfor du traf beslutningen om rygestop.


Aktiviteter

Det er godt at finde på ting, der kombinerer tankerne med handling. Kryds & Tværs, puslespil og forskellig fysisk aktivitet såsom sport, gåture, dans (gerne på stuegulvet), tag-fat (gerne rundt i stuen), pudekamp, mavebøjninger, lidt nakke-og rygøvelser, et fodbad eller at rulle fødderne på en nubret bold. At bruge din krop, også selv om det kun er i de minutter, hvor du oplever abstinenser, vil hjælpe dig som afledning og til hurtigere at få krop og følelser bragt i deres naturlige balance igen. 


Sansemæssig opmærksomhed

Fokuser på dine omgivelser i deres helhed og brug alle dine sanser, syn, hørelse, smag, lugt og følesans. Nøjagtigt hvad kan du se, når du kigger dig omkring? Og hvad mere? Hvad kan du høre? I din egen krop? Inden i rummet? Udenfor rummet? Udenfor bygningen? Hvad kan du smage? Hvad rører du ved? Dit hår? Brillerne? Dine sko? etc. etc.


Behagelige minder og fantasier

Brug fantasien til at huske på gode oplevelser. En dejlig ferie? Hvad ville du gøre, hvis du vandt en million? Husk på dine gode oplevelser og minder.

Fokuser på en ting

Ret opmærksomheden på en ting og beskriv den for dig selv i så mange detaljer som muligt. Hvor nøjagtigt er den placeret? Hvor stor er den? Hvad er den lavet af? Hvor kommer den fra? Hvad er den til? Hvad farve har den? Hvad koster den? Osv.


Mentale øvelser

  • Tæl ned fra 1000 med 5 ad gangen. 
  • Tænk på dyr der begynder med de forskellige bogstaver efter tur: Abe, bæver, coloradobille... 
  • Gennemgå en yndlingstur i tankerne og brug alle dine sanser. Hvordan ser der ud? Lugter der? Hvilke lyde er der?
  • Gå i tankerne din skolevej som barn og husk, hvordan husene så ud, hvilke træer var der i haverne, hvor var den hund osv. 
  • Gennemgå i tankerne din barndomsgade eller opgang, hvilke familier boede der, hvem havde børn osv.


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at hvert år dør knap 14.000 danskere som følge af deres rygning - flere end 1000 om måneden.
Afstemning

Kan du bedst lide at handle stort ind én gang om ugen, frem for flere mindre indkøb om ugen?

Ja 42 %
Nej 42 %
Det ved jeg ikke 16 %

Du skal logge på for at kunne stemme.