Øvelser til at aflede rygetrangen med

Åndedrætsøvelser

Hvis man er anspændt og opkørt, kan det være let at kaste sig over cigaretterne. Her er nogle åndedrætsøvelser, der kan hjælpe dig til at slappe af og give dig ny energi.


Dyb og rolig vejrtrækning

Træk vejret dybt ind gennem næsen. Lad først dine lunger og siden dit mellemgulv fyldes med luft, så mellemgulvet til sidst “buler ud".

Hold vejret nogle sekunder og ånd derefter langsomt ud igen uden at presse luften ud. Når du ånder ud, skal det tage dobbelt så lang tid som det tog at ånde ind. Du kan f.eks. tælle til 4 mens du ånder ind og 8 mens du ånder ud.


Pust lyset ud

Stil dig med lukkede øjne og lad dit hoved falde forover.

Træk vejret ind gennem næsen. Når du ånder ud, skal du spidse læberne, som om du er ved at puste et lys ud. Men husk at puste langsomt og roligt. Tæl til 4 mens du ånder ind og tæl til 2 mens du holder vejret og tæl til 8 mens du ånder ud.


Skift næsebor

Træk vejret kraftigt ind og ud gennem næsen med udspilede næsebor 10 gange. Hold derefter med højre tommelfinger mod højre næsebor og tryk mens du ånder ind og ud 10 gange gennem dit venstre næsebor. Skift næsebor og hold venstre tommelfinger mod venstre næsebor, mens du ånder ind og ud 10 gange gennem højre næsebor.

Skift til sidst, så du trækker vejret ind gennem det ene næsebor og ud gennem det andet. Gentag også denne øvelse 10 gange.


Afspændingsøvelser

Her er et par øvelser, der kan hjælpe dig med at spænde af, når du er stresset og anspændt.

Tøm hovedet for tanker

Sæt dig godt tilpas og luk øjnene. Træk vejret roligt, mens du langsomt tæller ned fra 10.

Forestil dig, at du går ned ad en trappe.

For hvert tal går du et trin ned og bliver mere og mere afslappet. Når du når nul, slapper du helt af, mens du holder alle tanker ude af dit hoved. Slap af i et par minutter og tæl derefter langsomt op til 10 igen, mens du for hvert tal - og hvert trin på trappen - bliver mere og mere vågen. Når du når 10, åbner du øjnene.


Brug en afspændings CD

Når du skal lave afspændingsøvelser, kan det være en stor hjælp at have en CD med afslappende musik. Brug 10-20 minutter på afspændingen.

Sæt dig eller læg dig godt tilrette, evt. med hovedtelefoner på, og slap af i kroppen lidt efter lidt. Træk vejret dybt og roligt, mens du slipper alle bekymringer. Betragt afspændingsøvelserne som et frirum for dig selv, hvor du kun skal koncentrere dig om dig selv og det, som du har brug for. Lad tanker og følelser flyde igennem kroppen og undlad at vurdere, om de er gode eller dårlige. De er en del af dig, og det er helt ok, at de er der.

Du kan låne Cd'er med afspændingsmusik på biblioteket, eller du kan købe din egen CD i boghandlen eller i en musikforretning.


Brug egne erfaringer

Hvis du har erfaring med f.eks. yoga eller meditation og er fortrolig med at bruge disse øvelser til afspænding, så brug dem.


Fra: Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at du 3-12 måneder efter et rygestop vil forbedre dine chancer for at få børn, da frugtbarheden forbedres.
Afstemning

Føler du, at du har nok energi og overskud i hverdagen?

Ja 29 %
Nej 46 %
Det ved jeg ikke 25 %

Du skal logge på for at kunne stemme.