Knogleskørhed

Knogleskørhed og de brud, der opstår som følge heraf, forringer hvert år livskvaliteten for mange danskere. Den maksimale knoglemasse opnås i 20-25 års alderen. Den er i høj grad betinget af arvelige faktorer. Fysisk aktivitet har store gavnlige effekter på knoglestyrken hele livet.

Forekomsten af knogleskørhed i befolkningen er stigende, primært fordi vi er blevet flere ældre. Især kvinder oplever knoglebrud som følge af knogleskørhed, men mænd rammes også i stigende grad.

Knogleskørhed er en tilstand hvor knoglemasse og knoglestyrke er reduceret i en grad der gør, at selv mindre belastninger kan medføre brud. Knoglemassen er aftagende fra 45-50 års alderen for begge køn, dog særligt hos kvinder i årene efter menopausen. Da det ikke er muligt at genskabe tabt knoglestyrke er forebyggelse særligt vigtig.

Vægtbærende aktiviteter forebygger

Fysisk aktivitet præget af vægtbærende aktiviteter og idrætsgrene fx løb, der har en stor kraftpåvirkning på skelettet, styrker knoglerne mere end ikke-vægtbærende aktiviteter fx svømning.

Knoglerne opbygges i børne- og ungdomsårene. Derfor er det vigtigt, at børn og unge er fysisk aktive gennem barndommen, så knoglerne er stærke når det naturlige tab af knoglemasse senere i livet indtræder. Der er altså god grund til at anbefale fysisk aktivitet til børn og unge.


Motion hele livet

Det er vigtigt at fortsætte med at dyrke motion livet igennem, da fysisk inaktivitet øger hastigheden af det aldersbetingede tab af mineraler fra knoglerne. Livslang fysisk aktivitet reducerer risikoen for knoglebrud.


Fra: Alt om kost

 

Vidste du...
.. at din koncentrationsevne bliver mere stabil, hvis du sørger for at spise flere små måltider i løbet af dagen. Det giver nemlig et stabilt blodsukkerniveau.
Afstemning

Føler du, at du har nok energi og overskud i hverdagen?

Ja 29 %
Nej 46 %
Det ved jeg ikke 25 %

Du skal logge på for at kunne stemme.