Mental sundhed og velvære

Fysisk aktivitet har positiv indvirkning på både det fysiske og det psykiske velvære i form af øget livsglæde, overskud, social trivsel, selvtillid og handlekompetencer.

For mennesker med psykiske problemer eller sygdomme kan det virke uoverkommeligt at efterleve de officielle anbefalinger for daglig fysisk aktivitet. Men motion er godt for sjælen. Fysisk træning har vist sig at have positiv effekt på psykiske sygdomme enten som tillæg til eller erstatning for den medicinske behandling.

Fysisk aktivitet medtænkes også i psykiatrien, da fysisk aktivitet mindsker anspændthed og vurderes at halvere risikoen for at udvikle depression. Forskningsresultater viser, at specielt løbetræning og træning med høj puls forebygger stress, depression og angst.


PsykiatriFonden

PsykiatriFonden har produceret motionsvideoen "Brug din krop - en motionsvideo til mennesker med psykiske sygdomme og problemer", bogen "Livsstilsændringer for overvægtige", hvor der blandt andet fokuseres på de udfordringer, der knytter sig til overvægt hos mennesker med psykiske sygdomme eller psykiske problemer samt bogen "Motion og psyke", der beskriver fysisk aktivitets positiv effekt på psykiske sygdomme, enten som tillæg til eller erstatning for den medicinske behandling.


Det vurderes at mere end 500.000 danskere har psykiske problemer og psykiske sygdomme.


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at du skal sove i mindst 7½ timer hver nat for at være rigtig frisk om dagen.
Afstemning

Hvad får du mest energi af at lave?

Dyrke motion 63 %
Få en middagslur på sofaen 8 %
Meditere 4 %
Grine 25 %
God mad 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.