Kunsten at leve med smerter

20 procent af alle voksne danskere har kroniske smerter. Det værste, man kan gøre som
smertepatient, er at sætte sig hen i et hjørne og kigge - det ved man i Gigtforeningen. Et aktivt liv derimod holder smerterne på afstand.
Smerter er en velkendt og ofte uundgåelig følgesvend til gigtsygdomme. Smerter er kroppens alarm-funktion, der skal beskytte os mod at komme til skade. Men hos kroniske smertepatienter er alarmen 'gået i baglås'. Det vil sige, at hjernen fortsat registrerer smertesignaler, selvom de akutte smerter er overstået.
- Smerter påvirker på en række forskellige måder. De er stressende og trættende. De kan give nedsat appetit og nedsat sexlyst samt depression.


Bedre behandling af smertepatienter

Smerter fylder som nævnt rigtig meget i danskernes hverdag og i forhold til den samlede indsats på arbejdsmarkedet.
Ifølge Gigtforeningens direktør, Lene Witte, skal smertebehandling derfor have langt større
opmærksom end i dag.
- Smerterne forsvinder ikke af sig selv. Tværtimod viser ny forskning, at smerte kan sprede sig til andre steder i kroppen og dermed forstærke problemerne. Der er altså meget at vinde ved at tilbyde den rette behandling i rette tid.


Gode råd fra Gigtforeningen, når du skal håndtere dine smerter:

  • Se i øjnene, at du har kroniske smerter - for at lære at leve med dem.
  • Opstil konkrete målsætninger med hensyn til arbejde, fritid og samvær - for at få noget ud af dagen.
  • Bliv vred på din smerte, når den er ved at vokse dig over hovedet - for at smerten ikke
  • kommer til at styre dit liv.
  • Tag smertestillende medicin fast på klokkeslæt, og foretag kun gradvise ændringer i mængden - for at få den bedste virkning af medicinen og få stabilitet og ro i hverdagen.
  • Sørg for at komme i bedst mulig form, og vedligehold den - for at have styrke til at overkomme din smerte.
  • Lær at slappe af, og brug afspændingsøvelser regelmæssigt - for at give slip på smerten.
  • Sørg for at være beskæftiget - for at undgå, at smerten tager overhånd, så du kan fokusere på livet frem for på smerten.
  • Lær at tidsbegrænse aktiviteter og veksle mellem forskellige beskæftigelser - for at undgå
  • overbelastning, der giver spændinger og smerter.
  • Få familie og venner til at støtte dig i dine raske handlinger frem for i din invaliditet - for at få styrke til det, du kan
  • Vær åben og rimelig i kontakten med din læge - for at få lægen til at give den rigtige behandling.
  • Del dine erfaringer med andre, der har smerteproblemer - for det hjælper både dig og de andre.                                    
  • Bevar håbet - for at fremme livskvaliteten.


Kilde: Helse 

Vidste du...
.. at du i en sushi makirulle med enten tun eller laks vil få et højt indhold af omega-3 fedtsyrer, som bidrager til forebyggelsen af hjertesygdomme, kræft og depressioner.
Afstemning

Føler du, at du har nok energi og overskud i hverdagen?

Ja 29 %
Nej 46 %
Det ved jeg ikke 25 %

Du skal logge på for at kunne stemme.