Opmærksomhedsøvelse

Mindfulness-øvelser handler om, at man skal være til stede i nuet og opleve de ting, der er i gang i sindet, følelserne, tankerne og kroppen lige nu og her, uden at vurdere på det. Det handler om at være opmærksom, nærværende og bevidst til stede i omgivelserne og i sig selv.


Mindfulness-øvelse

  1. Find en behagelig måde at sidde på og vend derefter opmærksomheden ind i dig selv. Luk evt. øjnene, men det er op til dig selv.
  2. Mærk din krop - mærk varme, kulde og spændinger.
  3. Slap helt af og slip spændingerne.
  4. Mærk din vejtrækning - mærk ind- og udåndingen, rytmen, mavens bevægelser, og hvordan din krop hæver og sænker sig.
  5. Lad åndedrættet følge sin egen rytme.
  6. Læg mærke til dine følelser - er du glad, vred, ked af det, afslappet - mærk efter.
  7. Lad dine følelser være.
  8. Læg mærke til dine tanker - mærk den tankestrøm, der hele tiden vil komme til dig.
  9. Lad dine tanker være - lad dem flyde rundt uden at tænke dybere over nogen af dem.


  1. Vend opmærksomheden ind i dig selv og læg mærke til de bevægelser, der sker i din krop og dit sind.
  2. Gør din opmærksomhed bredere, og lad den omfatte tanker, følelser og hele din krop.
  3. Udvid den til hele det område, der er rundt om din krop, mens du samtidig mærker åndedrættet.
  4. Tillad følelser, tanker og krop at være, som de er og vær opmærksom på din egen tilstedeværelse.
  5. Bevæg kroppen og lyt til lydene omkring dig. Når du er klar, kan du igen vende opmærksomheden ud mod resten af omverden.


Kilde: 

"Kom af med din stress" af Birgitte Nymann 2007 

Kræftens Bekæmpelse

Vidste du...
.. at ingefær kan hjælpe med at rense kroppens giftstoffer ud og kan modvirke kvalme og utilpashed.
Afstemning

Hvad får du mest energi af at lave?

Dyrke motion 63 %
Få en middagslur på sofaen 8 %
Meditere 4 %
Grine 25 %
God mad 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.