Trænger du til ren afslapning?

Det er vigtigt at kunne slappe helt af, fordi det er godt for dit helbred. Det giver kroppen mere energi og bekæmper stress. Du kan slappe af på mange måder fx ved at tage et varmt bad, få massage, høre beroligende musik eller være sammen med mennesker du holder af. Her får du en specifik øvelse, så du har et godt redskab ved hånden, og som du kan dele med andre.

Prøv at læs øvelsen et par gange, så du kan grundprincipperne uden af. Derefter kan du bruge den når du ligger på sofaen, i sengen eller i parken om sommeren.


Afslapningsøvelse

  1. Læg dig ned på ryggen et behageligt sted. Brug evt. en pude under hovedet og knæene så du ligger godt og afslappet. Træk vejret roligt og naturligt og luk øjnene i.
  2. Koncentrer dig om toppen af dit hoved. Prøv at mærke, om du har nogle spændinger i hovedbunden. Hvis der er spændinger så slap helt af i kroppen og omkring toppen af dit hoved. Mærk hvordan spændingerne forsvinder.
  3. Mærk din rolige vejrtrækning i dit bryst og i din mave.
  4. Flyt så din opmærksomhed ned til panden og mærk efter, om der skulle være nogle spændinger der. Hvis der er, skal du igen slappe helt af i hovedet, indtil spændingerne forsvinder. Slap skiftevis helt af i øjenbryn, øjenlåg, næsebor, ører, mund og kæbe og giv slip på de spændinger, du måske har.
  5. Fortsæt med den rolige vejrtrækning.


  1. Fokuser på din hals og nakke og fortsæt ned gennem dine skuldre, arme, hænder og fingre. Slip igen spændingerne, hvis der er nogle.
  2. Mærk skiftevis dit bryst, lunger, hjerte, mave, underliv, kønsorganer og bagdel. Spænd af i hele kroppen og mærk, hvordan den bliver tungere.
  3. Mærk til sidst dine ben og fødder. Måske begynder det at summe i dem.
  4. Nu ligger du helt afslappet og trækker vejret. Vender nogle af spændingerne tilbage? Hvis de gør, så slip dem igen på samme måde som før.
  5. Afslut meditationen stille og roligt, når du er klar til det. Åbn øjnene og mærk den dejlige følelse i kroppen, før du rejser dig op.



Kilde:

"Kom af med din stress" af Birgitte Nymann 2007

Krops- og psykoterapeut Heidi Frier

Vidste du...
.. at ingefær kan hjælpe med at rense kroppens giftstoffer ud og kan modvirke kvalme og utilpashed.
Afstemning

Hvad gør du for at komme i godt humør?

Jeg er sammen med nogen, jeg holder af 60 %
Jeg dyrker motion 15 %
Jeg deler en flaske vin med en god ven/veninde 20 %
Spiser god mad 5 %

Du skal logge på for at kunne stemme.