Træk vejret og få overskud i hverdagen

At trække vejret helt ned i maven, er en af de letteste former for meditation. Du vil kunne bruge den øvelse alle steder, brug fx din pause på at tage 5 min. med dig selv, hvor du bruger øvelsen. 

God fornøjelse.


Vejrtrækningsøvelse

  • Find en behagelig stilling for kroppen. Fx på en stol, i skrædderstilling, liggende eller tilbagelænet.
  • Fokuser på din vejrtrækning. For hver ind- og udånding skal du inde i dig selv tælle, så du både tæller 1 ved første ind- og udånding. Fortsæt til du når til 5 og begynd så forfra.
  • Du skal prøve kun at fokusere på ind - og udåndingen og mærke luften, der strømmer gennem din krop. Dine tanker kan måske distrahere dig, så du glemmer at tælle. Hvis du oplever det, så prøv blot at lade tanken passere uden at involvere dig i den. Herefter kan du tælle videre.


  • Når du er færdig med øvelsen, skal du tage en sidste dyb indånding og åbne øjnene. Nu kan du lade tankerne vende tilbage.
  • I starten er det nok med et par minutters øvelse, men når du har trænet nogle gange, kan du sagtens lave øvelsen i 15 - 20 minutter.


Kilde:

"Kom af med din stress" af Birgitte Nymann 2007

"Pas godt på dig selv. Du skal holde længe" Af Allan Søgaard Larsen - Falck bogen

Vidste du...
.. at en rystetur med hele kroppen, kan gøre din krop mere afslappet og rolig.
Afstemning

Hvad er din bedste egenskab?

Min humor 11 %
Mit gode humør 11 %
Mit omsorgsgen 33 %
Min ærlighed 39 %
Andet 6 %

Du skal logge på for at kunne stemme.