Det giver energi at bruge energi

De fleste oplever, at de får både fysisk og psykisk energi ud af at motionere. Årsagen til det er kompleks, da det er en blanding af psykologiske, biologiske og sociale faktorer, der fører til den følelse af velvære, som motion kan give. Men det er egentlig meget enkelt. Det giver energi og godt humør at bruge energi.

At dyrke motion har en god indflydelse på dit velvære. Ikke alene føler du dig glad og afslappet, mens du dyrker motion, men også bagefter. Motion kan styrke fællesskabet, og det er med til at påvirke og motivere andre positivt, hvis I er flere om det. I denne artikel kan du se nogle af de mange gode grunde, der er for at bruge kræfter på at dyrke motion.


Motion gør dig stærk

Motion forbedrer din sundhed, fordi det styrker dine knogler, led, muskler og hjerte. Du bliver hurtigere og forbedrer din balance og din kondition, så du kan klare mere uden at blive forpustet. Samtidig nedsætter du risikoen for at blive overvægtig og for at få hjerte-kar sygdomme. Motion giver dig altså en god grund til at føle dig sund, stærk og udholdende.


Motion giver balance og ro

Mange oplever en glæde, både mens de dyrker motion og bagefter. Hos nogle kan selve forventningen om at skulle dyrke motion få dem til at føle sig godt tilpas, før de motionerer. 

Undersøgelser peger på, at motion på kort sigt giver en afslappet følelse i kroppen og et positivt højt humør.


På længere sigt nedsætter motion følelser af at være nedtrykt og mangle energi, ligesom negative følelser som ophidselse og ærgrelse bliver mindre.


Motion forebygger stress

Motion øger også din tolerance over for stress. Hvis du føler, at du har travlt og er stresset, er motion derfor et af de bedste midler til at få det bedre.


Motion giver en god krop

Når du motionerer, vil du sikkert opleve, at du får det bedre med dig selv og din krop. Det giver energi, selvtillid og godt humør at motionere, så det er bare med at komme i gang.


Tip

Tjek træningsøvelserne ud, du kan lave dem derhjemme.

Eller prøv et eller løbe program.


Kilde: Sundhedsstyrelsen

 

Vidste du...
.. at hjerteforeningen faktisk anbefaler et behersket indtag af mørk chokolade.
Afstemning

Kunne du finde på at lege turist i din egen by?

Ja 76 %
Nej 10 %
Det ved jeg ikke 14 %

Du skal logge på for at kunne stemme.