Morgenmad og mellemmåltid er vigtig for koncentrationen

Om morgenen er det mange timer siden, at man har spist og blodsukkeret er lavt. Det betyder mindre energi og kocentrations besvær.

Rapporten "Kostens betydning for læring og adfærd hos børn" fra Fødevareministeriet 2009, understreger, at morgenmaden og mellemmåltidet spiller en stor rolle for, at børn har energi nok til at komme igennem skoledagen og holde koncentrationen.

En af konklusionerne i rapporten er, at skolebørn, der får morgenmad med et højt indhold af hurtigomsættelige kulhydrater, har nedsat hukommelse og opmærksomhed om formiddagen. Hurtigomsættelige kulhydrater er f.eks. sukker, hvidt brød, sødede morgenmads cerealier og mini-yoghurter.
Der er også for samme aldersgruppe studier der indikerer, at ingen morgenmad eller morgenmad med et meget lavt energiindhold også nedsætter nogle kognitive funktioner i løbet af formiddagen.


Mellemmåltidet er vigtigt

For at få opmærksomheden og hukommelsen i top er det allerbedst med grove kulhydrater, frugt og grønt, som giver en god og lang mæthedsfornemmelse. Det kan mellemmåltiderne bidrage med.

Særlig hvis børnene springer morgenmaden over eller spiser meget lidt til morgenmad, er det en god ide, at de får en 10-madpakke med i skole som hjælper med at holde koncentrationen frem til frokost, som er sund og mættende - i stedet for de alt for søde produkter, der markedsfører sig som lette eller sunde


Fra: Alt om kost

Vidste du...
.. at den tid du bruger på motion og din sundhed nu, vil du få mangfoldigt tilbage i form af mere energi større velvære, og mindre sygdomsrisiko.
Afstemning

Hvad motiverer dig til at træne?

At jeg har et mål med min træning 40 %
At jeg har en eller flere at træne med 15 %
At jeg skal får dårlig samvittighed, hvis jeg ikke gør det 0 %
At jeg får det bedre bagefter 45 %
Andet 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.