Du sover bedre når kroppen slapper af

Kroppen er som et genopladeligt batteri, der bliver tømt for energi og skal lades op med jævne mellemrum. Mange, der har for travlt eller lider af stress, har problemer med at sove om natten. Det er nemlig søvnen, som genoplader dig og din krop og giver dig energi til at stå op til en ny dag. Derfor er søvnen ekstremt vigtig for dit velvære.

For mange mennesker påvirkes søvnen meget af travlhed og stress. Det kan være, du har lidt for meget at se til og går rundt med bekymringer i hverdagen. Det er en naturlig reaktion, at søvnen påvirkes, da stresshormoner udskilles i kroppen for at få den til at vågne op og være på vagt. Søvn har derfor til formål at give kroppen energi.

Du kan sikkert mærke, hvis du har problemer med søvnen på forskellige måder. Nogle gange kan du måske ikke falde i søvn. Andre gange vågner du for mange gange i løbet af natten og kan ikke falde i søvn igen. Til tider kan du måske bare mærke, at du ikke føler dig udhvilet og frisk, når du vågner om morgenen. Her er nogle teknikker, der kan hjælpe dig med at få den rette nattesøvn:


 8 teknikker til at få en god nattesøvn 

  • Vær udenfor i mindst 20 min. hver dag. Den friske luft er godt for hovedet og gør dig naturligt døsig hen mod aftenen.
  • Motioner dagligt og gør det gerne udenfor. Så kan du slå to fluer med ét smæk.
  • Mørklæg din stue og dit soveværelse et par timer, før du går i seng. På den måde forbereder kroppen sig på at skulle sove og går automatisk et gear ned.
  • Se ikke tv lige før, du skal sove. Fjernsynet giver lys i øjnene og uro i hovedet.
  • Brug en god hovedpude, der former sig efter din nakke og dit hoved.


  • Sov i et køligt rum. Hvis rummet er for varmt, forstyrrer det søvnen.
  • Undgå kaffe, te og cola efter klokken 17. Rygning forstyrrer også søvnen.
  • Brug af alkohol som sovemiddel frarådes. Alkohol kan gøre det lettere at falde i søvn, men giver urolig søvn med mange opvågninger og dårlig søvnkvalitet.


Kilde:

"Sov godt" Politikens forlag af Ea Suzanne Akasha og Anne Marie Ohlsen 2006

"Natarbejde - hvad gør det ved dig og hvad gør du ved det?" Tidskift nr. 2, juni 2007 - Branchearbejdsmiljørådet

Vidste du...
.. at dagslys på huden danner D-vitamin, som styrker knoglerne og modvirker træthed.
Afstemning

Går du op i at spise sundt?

Ja 53 %
Nogle gange 47 %
Nej 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.