Nattevagt

Er du en af dem, der arbejder om natten og har du svært ved at finde en god rytme? Her kan du få hjælp og ideer til at holde dig sund, når du arbejder på skæve tidspunkter, fx om natten. Nattevagter kan være en del af din vagtplan, og det kan være svært vide, hvordan du skal forholde dig under og efter din nattevagt. Hvis du arbejder sammen med andre om natten, kan I forsøge at bruge nogle af rådene sammen og støtte hinanden.


Før nattevagten

  • Hvis det er muligt, så vær med til at planlægge din vagtplan. Det kan være en fordel at skifte fra dag til aften og derefter til nat. Således kan du gradvist gøre dig klar til nattevagten.
  • Det kan være en fordel at sove 1-2 timer, før du tager på arbejde.
  • Undgå koffeinholdige væsker og rygning.
  • Planlæg din tid, inddrag familie og venner i din vagtplan, så du får tid til det hele.
  • Spis fiberholdig kost og sluk tørsten i vand.


Under nattevagten

  • Tag en powernap under vagten ved 4-tiden, omkring 20-30 min., hvis det kan lade sig gøre.
  • Efter en powernap er lidt gymnastik/øvelser en god idé for at undgå døsighed og sætte gang i blodomløbet og musklerne. 
  • Spis små mellemmåltider, fx brød og frugt, og forsøg så vidt muligt ikke at spise efter kl. 02.
  • Undgå igen koffeinholdige og sukkerholdige drikke, især efter kl. 04.


Efter Nattevagten

  • Vær varsom med at køre bil efter en nattevagt, da din reaktionsevne kan være nedsat - så tag cyklen, hvis du har mulighed for det.
  • Tag evt. solbriller på, så du ikke bliver generet af lyset.
  • Undgå store måltider og koffeinholdige drikke.

  • Gå i seng så hurtigt du kan og husk at få tisset af inden.
  • Undgå forstyrrelser, brug fx ørepropper og sovebriller, og husk at informere familien om, at du ikke skal forstyrres. 
  • 6-7 timers søvn anbefales, men hvis du har svært ved at sove så længe, kan en lur i løbet af dagen give dig energien tilbage. 

Vil du vide mere om, hvad du skal spise under dine nattevagter, så læs artiklen "Mad og Nattevagter - en guide".


Kilde:

"Sov godt" Politikens forlag af Ea Suzanne Akasha og Anne Marie Ohlsen 2006

"Natarbejde - hvad gør det ved dig og hvad gør du ved det?" Tidskift nr. 2, juni 2007 - Branchearbejdsmiljørådet

Vidste du...
.. at du bedre styrer din sult med en fast rytme for, hvornår du står op og går i seng.
Afstemning

Tænker du tit mere på andre, end på dig selv?

Ja 65 %
Nej 24 %
Det ved jeg ikke 12 %

Du skal logge på for at kunne stemme.