Mad og nattevagter

Inden din nattevagt

Hvordan bør du spise

Spis måltider, som du normalt spiser morgenmad, frokost og aftensmad. Vælg et let måltid til aftensmad inden nattevagten. Vælg fuldkornsprodukter, meget grønt og protein. Undgå søde sager og søde drikkevarer. Vælg ikke fløde og creme fraiche, som ikke er fedtfattig.

Hvad kan du spise

Almindelige aftensmadsretter med flere grøntsager, fuldkornspasta, brune ris, groft brød, kød, bønner, kikærter. Magert kød fx kyllingebryst, dampet fisk med kartofler, ris eller pasta, mager dressing eller sovs og grøntsager. En grøn salat med grøntsager, fedtfattig dressing, kød. Rugbrød/grovbrød som sandwich med grøntsager, kød, fedtfattig dressing.


Under din nattevagt

Hvordan bør du spise - før kl. 02

Spiser du lidt let/et mellemmåltid mellem kl. 01-02, holder du dit blodsukker stabilt. Køb fx noget let lige til at tage med.

Hvad kan du spise - før kl. 02

Groft/fuldkornsbrød med fedtfattigt pålæg, grøntsagsstave, frisk frugt, knækbrød med hytteost, skorper med lidt marmelade eller fedtfattig ost, kanelknækbrød, en håndfuld blandede nødder og lidt tørret frugt.

Hvordan bør du spise - efter kl. 02

Vi anbefaler dig ikke at spise efter kl. 02.00. Undgå kaffe og søde sager. Undgå fedt- og sukkerholdige mad og drikkevarer.

Hvad kan du spise - efter kl. 02

Skulle du blive sulten, anbefaler vi dig at spise lidt frisk frugt eller grønt. Drik helst vand eller mini-/skummetmælk.


Efter min nattevagt

Hvordan skal du spise - inden dagssøvn, fx. kl. 08

Det er vigtigt, at du spiser lidt let mad, inden du skal sove. Ikke for fed, sød eller tung mad. Søvnen bliver dårligere, hvis du har spist et stort og tungt måltid eller, hvis du går i seng på tom mave.

Hvad kan du spise -  inden dagssøvn, fx kl. 08

Havregryn/havregrød med frisk frugt, mandler, rosiner, grovbolle med fedtfattigt pålæg/ost, marmelade, yoghurt med drys.

Hvad kan du spise - efter dagssøvn, fx kl. 14

Dette måltid bør være det største. Groft brød med fedtfattigt kødpålæg, pynt med purløg, løg, rødbeder og kapers. Sandwich af groft brød med kalkun, avokado og grøn salat. Groft brød med tun eller makrel, pynt med karse, agurk og tomat. Sandwich med rester fra i går sammen med rucolasalat og peberfrugt.


Kilde:

"Natarbejde - hvad gør det ved dig og hvad gør du ved det?" Tidskift nr. 2, juni 2007 - Branchearbejdsmiljørådet

Vidste du...
.. at du vil få masser af det immunforstærkende C-vitamin, hvis du spiser en skål dejlige jordbær i sommervarmen.
Afstemning

Kunne du finde på at lege turist i din egen by?

Ja 76 %
Nej 10 %
Det ved jeg ikke 14 %

Du skal logge på for at kunne stemme.