Hvornår er man udhvilet?

Vi får tit at vide, at 6-8 timers søvn er sundt for os, men hvorfor forholder det sig egentlig sådan?

Dårlig søvn kan føre til dårlig livskvalitet, og bare i Danmark oplever hver femte dansker søvnproblemer. Når man ikke får sovet ordentligt, kan kroppen både mærke det fysisk og psykisk. Man kan blive irritabel og i dårligt humør, og ens præsentationsevne samt reaktionsevne vil være nedsat. Ydermere kan dårlig søvn influere på flere sygdomme, såsom depressioner og hjerte-kar-sygdomme, samt det kan være med til at øge appetiten.  


Hvad er en normal søvn?

En normal søvn består af fire søvnstadier: 1 - den overfladiske søvn, 2 - let søvn, 3 - dyb søvn og 4 - REM-søvnen.

  1. Den overfladiske søvn er overgangen mellem vågen tilstand og søvn. På dette stadie er det nemt at blive vækket.
  2. Den lette søvn udgør en stor del af en normal søvn, her vil man være sværere at vække end i den overfladiske søvn.
  3. Den dybe søvn betegnes som "slow wave" søvnen. Det er rigtig svært at blive vækket fra den dybe søvn, og denne søvn er et af de vigtisgte stadier for at føle sig udhvilet dagen efter.
  4. Den sidste fase, REM-søvnen, har sit navn fra: Rapid Eye Movements. Musklerne er helt afslappede og det er forholdsvis let at blive vækket i dette stadie. I REM-søvnen drømmer vi de fleste drømme.

Man vil i løbet af natten nå igennem de 4 stadier flere gange. Typisk varer det 90-110 minutter, og vil så gentage sig flere gange.


Hvornår er man udhvilet?

Under den dybe søvn, vil vores krop og hjerne restituere, og denne er derfor særligt vigtig for os.

En god søvn er altså, når man i løbet af natten har været igennem de 4 stadier tilpas mange gange, til at vi føler os friske og veludhvilede. For nogle mennesker vil 6 timer være nok, mens andre har brug for mere. Sov indtil du er udhvilet og ikke føler dig alt for træt i hverdagen, så undgår du alle bagsiderne ved for lidt søvn.


Hvad skal man undgå?

Der er flere ting der kan influere på vores søvnstadier, og altså forstyrre den gode søvn. Fx kan alkohol gøre at du får en langt mere overfladisk søvn, og derfor er det ikke sikkert, at man vågner veludhvilet, selvom man har sovet mange timer. Moderat stress og stort arbejdspres kan også påvirke din søvn, og det kan ende ud i i en følelse af udbrændthed.


Råd til at sove godt

Du kan finde flere gode tips til at sove godt, i artiklen "10 tips til en god søvn".


Tip

Prøv i en periode at skrive ned hvordan du sover, og find frem til om du kan ændre nogle vaner for at sove bedre.

Kilde: 

Københavns Universitet.
Kræftens Bekæmpelse.
Food of Life.
Scansleep.

Vidste du...
.. at ingefær kan hjælpe med at rense kroppens giftstoffer ud og kan modvirke kvalme og utilpashed.
Afstemning

Hvorfor tror du, at andre træner eller dyrker sport?

Fordi de gerne vil tabe sig 27 %
Fordi de gerne vil se bedre ud 13 %
Fordi de gerne vil have det bedre 20 %
For at mødes med venner og veninder 0 %
For at komme i bedre form 40 %

Du skal logge på for at kunne stemme.