Lær at tackle stress

44 % af danskerne oplever stress i deres hverdag. Stress er kroppens måde at gøre sig klar til de udfordringer den møder, det er derfor vigtigt at skelne mellem kortvarig og langvarig stress. Grunden til det er, at vi har gavn af den kortvarige stress i mens den langvarige stress er usund for os. 


Kortvarig stress (akut stress)

Kortvarig stress er når vi har en vigtig deadline, skal til et vigtigt møde/eksamen eller når computeren går ned. Her vil blodtrykket og pulsen bl.a. stige via kroppens stress hormoner, det vil skærpe vores sanser og gøre os "kampklar" som man siger. 


Længerevarende stress (kronisk stress)

Længerevarende stress er når kroppen ikke kan komme ned i gear igen, og man ikke kan slappe af og sove godt om natten. Det skader kroppen at være længerevarende stresset, da det ikke er sundt for kroppen at være i beredskab hele tiden. Længerevarende stress kan føre til sygdomme som hjertekar- sygdomme, sygdomme i bevægeapparatet, depression mm. 


Kend din stress

Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, om din krop er stresset i kortere perioder eller det er noget længerevarende. Ved at blive opmærksom på det, kan man måske forebygge sygdom og sygedage. Ansvaret er både hos én selv, men det ligger også hos arbejdspladsen. 


Du kan altså først og fremmest tackle stressen ved at finde frem til om det er en akut eller kronisk stress du har, derefter anerkende problemet og søge hjælp. 

Lær mere om stress her og få hjælp til at tackle stress: "Fra Stress til Trivsel"


Kilde:

Videncenter for Arbejdsmiljø

Sundhedsstyrelsen

Vidste du...
.. at kamille både virker beroligende og afslappende, men også beskytter mod infektioner og sygdomme!
Afstemning

Hvad er der mest velvære i?

En hyggelig aften med nogen jeg holder af 56 %
En fest 0 %
God mad 11 %
Fodbad og wellness 28 %
At sove længe 0 %
Andet 6 %

Du skal logge på for at kunne stemme.