10 tips mod stress

Langvarig stress slider på krop og sind, og man kan blive syg af stress, fordi det kan føre til flere alvorlige sygdomme. Vær derfor særligt opmærksom på, om du har symptomer på stress og find ud af, hvordan du kan forebygge stress ved at følge rådene nedenfor: 

  • Få frisk luft hver dag. Det styrker dit immunforsvar og giver ilt til hjernen. Du kan nemt få frisk luft ved at tage cyklen eller ved at lufte ud derhjemme.
  • Sov godt. For lidt søvn stresser din krop. Sov gerne 7-8 timer hver nat.
  • Dyrk motion og spis sundt.
  • Hold pauser hver dag, hvor du slapper af. Du fungerer bedst ved at slappe af og være aktiv på skift.
  • Brug dine venner og din familie. Både til at hygge dig med, men også til at hjælpe dig, hvis du har for meget om ørerne.
  • Planlæg din tid. Det giver dig overblik over det, du skal nå. På den måde kan du undgå at lave for mange planer og aftaler.
  • Øv dig i at meditere. Det kan forebygge stress.
  • Skriv ned hvad hvad det er der belaster dig i din hverdag, så du bliver opmærksom på hvor du måske skal ændre noget.
  • Begræns indtag af alkohol og andre stimulanser.
  • Lær symptomer på stress at kende, så du kan reagere på dem, hvis du bliver stresset.


Symptomer på stress

Her kan du se de fysiske og psykiske symptomer på stress:

  • Hovedpine
  • Svimmelhed
  • Muskelspændinger
  • Svedture
  • Hurtigere åndedræt
  • Hjertebanken
  • Fordøjelsesproblemer
  • Sexproblemer (ulyst)
  • Nedsat immunforsvar
  • Irritabel
  • Ondt i maven
  • Koncentrationsbesvær


Kilde: "Kender du til stress? sådan kan du gøre noget ved det" af Sundhedsstyrelsen 2007

 

Vidste du...
.. at chili indeholder naturligt smertestillende egenskaber mod fx hovedpine, og så kan det løfte humøret. Så krydr endelig maden og få styr på humøret og hovedpinen på én gang!
Afstemning

Er en øl eller et glas vin en del af en god middag for dig?

Ja 73 %
Nej 27 %
Det ved jeg ikke 0 %

Du skal logge på for at kunne stemme.